fredag 2 september 2016

Enchiladas med squash/zucchini och bönor


Eftersom vår squash/zucchini växer så det knakar i trädgårdslandet, och jag vill ta hand om skörden på bästa sätt, så blir det många recept som innehåller just den grönsaken här på bloggen. Dessa vegetariska enchiladas, fyllda med bland annat squash och bönor, blev verkligen supergoda. Receptet hittade jag på en amerikansk sida på nätet som heter food.com. Besök gärna den sidan för där finns det otroligt mycket roliga och spännande recept. Jag har skrivit ut flera recept därifrån som jag tänker testlaga framöver. Just detta blev jag väldigt nöjd med och kommer definitivt att spara det i min receptpärm (jag har dock som vanligt anpassat det efter vår smak)Servera gärna enchiladasen med en klick avrunnen fil, crème fraiche eller gräddfil, lite majs, färska grönsaker, salsa, nachos och mexikanskt böndipp (se här).  

Ni kanske undrar varför jag inte bara skriver squash i recepten. Det är för att det kan vara lite förvirrande för mina utländska läsare att kalla sommarsquash för squash eftersom den kallas zucchini eller courgette i många andra länder. Det finns nämligen en vintersort, som är mera lik pumpa, som kallas för squash (i alla fall i de flesta engelskspråkiga länder) så därför skriver jag squash/zucchini för att förtydliga vilken sort det handlar om. 

Enchiladas med zucchini och bönor
ca 4 portioner
8 mellanstora tortillabröd
ca 1 ½ dl riven ost till gratinering
3 - 4 dl riven ost till fyllning
½ msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 400 g hackad zucchini/squash (1 normalstor)
2 msk hackade urkärnade svarta oliver (kan uteslutas)
2 msk hackad inlag jalapeno
200 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 burk konserverade svarta bönor
Salt och svartpeppar efter smak
Enchiladasås
500 g passerade tomater
2 - 3 tsk chilipulver
1 tsk kakao
½ tsk torkad oregano
1 krm vitlökspulver
2 krm malen spiskummin
1 - 2 krm Louisiana hot sauce eller liknande stark chilisås
ca ½ tsk salt

Gör så här:
Värm ugnen till 200 C. Smörj en ugnsfast form, ca 20 x 30 cm med lite matfett. Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull. Låt det koka upp under omröring och sedan småputtra under lock i ca 10 - 15 minuter. Börja under tiden med fyllningen. Skala och finhacka löken och vitlöken. Stek dem på medelvärme i oljan. Tillsätt zucchini, oliver, jalapeno och bönor (häll av och skölj konserverade bönor under rinnande kallt vatten först). Låt det steka i ca 10 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Lägg lite av såsen i botten av formen. Fördela det frästa och den rivna osten i mitten på tortillabröden. Rulla ihop dem och lägg dem tätt i formen med skarven ner. Häll på den resterande såsen och strö på 1 ½ dl riven ost. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Låt gärna enchiladasen vila en liten stund innan serveringen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.