tisdag 20 september 2016

Lasagne med zucchini


I helgen lagade jag till ytterligare en maträtt efter ett recept som jag hittade på food.com. Denna gång blev det en härlig lasagne med bland annat zucchini & morot. I vanlig ordning gjorde jag om receptet lite grann. Lasagnen blev helt klart godkänd, men nästa gång tänker jag byta ut vattnet i tomatsåsen mot grädde för att göra lasagnen ännu godare (tomatsmaken var lite för intensiv för min smak). Ägget i fyllningen kan du strunta i för jag tyckte inte att det tillförde något. Jag brukar alltid göra egen pasta när jag lagar lasagne men det går naturligtvis lika bra att använda köpta färska lasagneplattor. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att använda det är jag lite osäker på hur mycket det går åt, men pastadegen som jag använde i receptet nedan vägde ungefär 320 g om det kan vara till någon hjälp. 

Lasagne med zucchini
ca 4 portioner
Pastadeg
200 g vetemjöl
2 ägg
ca ½ msk vatten
Fyllning
1 ½ normalstor zucchini/squash (ca 600 g)
1 normalstor morot
2 msk hackad färsk basilika
250 g kesella (10% fett) eller 250 g ricotta
1 ägg (kan uteslutas)
1 ½ dl riven lagrad ost
½ - 1 tsk örtsalt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 krm vitlökspulver
Tomatsås
½ - 1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
500 g passerade tomater
2 ½ - 3 dl vatten (eller grädde)
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 tsk örtsalt
2 krm torkad timjan
2 krm torkad oregano
1 lagerblad
Färsk basilika efter smak
Övrigt
Matfett till formen
ca 2½ - 3 dl riven ost till gratinering

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till pastadegen. Arbeta ihop allt till en fast deg. Slå in den i plastfolie och lägg den kallt i minst 30 minuter. 

Grovriv zucchinin. Lägg den i ett durkslag som du ställer i en bunke. Blanda zucchinin med ca ½ tsk salt och låt den rinna av i ca 30 min. Skala och grovriv moroten. Blanda kesella/ ricotta, riven ost, (ägg), örtsalt, svartpeppar, vitlökspulver och basilika i en bunke. Rör ner moroten. Krama ur vätskan ur zucchinin och rör ner det rivna i bunken. 

Finhacka löken och vitlöken till tomatsåsen. Stek dem i ca 5 min på medelvärme i oljan. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med någon minut under omrörning. Ha i passerade tomater, vatten (om du valt grädde istället för vatten så vänta med att ha i den tills såsen kokat klart), svartpeppar, örtsalt, timjan, oregano & lagerblad. Låt såsen koka upp och sedan småkoka på svag värme i ca 30 minuter. Ta ur lagerbladet. (Rör ner grädden om du valt det istället för vatten). Smaka av såsen. Tillsätt färsk basilika efter smak. 

Värm ugnen till 200 C. Ta fram en, ca 20 x 30 cm, stor ugnsfast form med 5 - 6 cm hög kant och smörj den med lite matfett. Kavla ut degen tunt (till ca 2 mm) på mjölad arbetsyta eller kör degen i en pastamaskin till tjocklek 5 (se hur du gör här). Skär degen i bitar som passar i formen. Lägg lite av tomatsåsen i botten av formen. Lägg i ett lager pastabitar. Ha på hälften av zucchiniblandningen. Lägg på ett lager pasta bitar & ha på resten av zucchiniblandningen. Avsluta med att lägga på ytterligare ett lager pastabitar & häll på resten av tomatsåsen. 

Ställ in formen i nedre delen av ugnen och grädda i 15 - 20 minuter. Tryck ner det översta lagret om det buktar upp. Ta ut formen och ha på 2½ - 3 dl riven ost. Sätt tillbaka formen lite högre upp i ugnen (mitten) och grädda i ytterligare 10 - 15 minuter. Ta ut lasagnen ur ugnen. Låt den gärna stå en stund så blir den lättare att skära i snygga bitar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.