torsdag 1 september 2016

Persikomarmelad med vanilj


Vi har visserligen ett litet persikoträd på tomten men än så länge ger det inte tillräckligt stora skördar för att jag skulle vilja slösa bort de dyrbara persikorna på att göra marmelad. Till det får det minsann duga med köpepersikor istället. Sist det fanns billiga persikor i affären så passade jag på att köpa ett par kilo för att koka en sats marmelad. Jag har ytterst sällan marmelad på mina mackor men min man brukar alltid ha på en liten klick när han äter rostat bröd. Den här persikomarmelad med vanilj är, tillsammans med päronmarmelad med vanilj, hans absoluta favoritsmaker. 

Persikomarmelad med vanilj
2 kg mogna persikor
saften av ½ stor eller 1 hel liten citron
1 vaniljstång
ca 1 dl vatten
ca 1 kg syltsocker

Gör så här: 
Skala, kärna ur och skär persikorna i bitar. Lägg dem i en gryta. Häll på citronsaften och vattnet. Dela vaniljstången mitt itu på länden. Skrapa ur fröna. Lägg dem och den delade stången i grytan. Låt allt koka lite sakta. Rör om då och då. Koka på svag värme tills persikorna är riktigt mjuka. Ta ur vaniljstångsbitarna. Mixa persikorna till puré med stavmixer eller i matberedaren. Blanda purén med syltsockret och låt allt koka ordentligt i ca 5 minuter. Ta av grytan från värmen. Ta bort eventuella orenheter från ytan. Häll upp marmeladen på väl rengjorda glasburkar med täta lock. Fyll burkarna ända upp till toppen. Skruva på locken direkt. Förvara marmeladen svalt. Öppnad burk bör förvaras i kylen. 

En bild på några av våra dyrbara hemodlade persikor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.