lördag 17 september 2016

Rödbetssallad med dijonsenap och dill


När jag hade min lilla restaurang var denna goda rödbetssallad ett återkommande inslag på salladsbuffén. Jag brukade därför äta den ganska ofta, vilket gjorde att jag nästan tröttnade på den till slut. Nu har det gått några år sedan jag åt den sist så häromdagen, när vi tog upp lite rödbetor ur landet, dammade jag av receptet och rörde ihop en sats sallad. Den var precis lika god som jag kommer ihåg att den var. Salladen passar till det mesta, men vi åt den tillsammans med en smarrig paj utan botten fylld med zucchini, spenat och fetaost (recept på den kommer). Helt underbart gott!

Rödbetssallad med dijonsenap och dill
500 g färska rödbetor
1 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk vatten
2 tsk dijonsenap
½ tsk Trocomare örtsalt
1 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk torkad dill

Gör så här: 
Tvätta rödbetorna ordentligt men låt skalet vara kvar. Koka dem i vatten tills de är mjuka med lite motstånd kvar i mitten. Hur lång tid det tar beror på hur stora rödbetorna är(mina betor var lagom mjuka efter ca 25 minuter). Känn med en provsticka. Låt dem svalna. Skala rödbetorna och riv dem grovt. Lägg dem i en skål. Vispa ihop resterande ingredienser till en dressing. Blanda den med betorna. Ställ dem kallt i minst 1 timma innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.