lördag 3 september 2016

Sockerbullskladdkaka


När jag kollade min facebook häromdagen såg jag att en av mina vänner hade delat en sida med ett oemotståndligt recept på en sockerbullskladdkaka från den härliga bloggen sweet-and-simple.se (där finns det många läckra godsaker). Eftersom jag älskar vaniljbullar var jag ju bara tvungen att baka en sådan kaka. Både jag och maken tyckte att kakan var gudomligt god, ja den var faktiskt så god så att jag var tvungen att skyndade mig att frysa den så att vi inte skulle äta upp hela på en gång. Kakan blev verkligen en riktig fullträff och receptet är redan sparat i min pärm. Risken är att jag kanske kommer att baka den oftare än vad som är nyttigt för oss, eftersom det är betydligt enklare att röra ihop den här kladdkakan än vad det är att baka vaniljbullar

Originalreceptet hittar du här

Sockerbullskladdkaka 
150 g smör
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
½ - 1 tsk kardemumma (i originalreceptet stod det 1 tsk men jag tyckte det lät lite för mycket för min smak så jag tog ½ tsk istället)
2 ½ dl vetemjöl
2 ägg
2 dl vaniljkräm (jag rörde ihop 2 dl standardmjölk med ca 5-6 msk vanligt vaniljsåspulver)
Till pensling
1-2 msk smält smör
ca 2 msk strösocker

Så här gjorde jag: 
Värm upp ugnen till  200 C. Smöra och mjöla en springform, ca 20 cm i diameter (jag brukar alltid spänna fast ett bakplåtspapper i botten av formen). Om du vill grädda kakan i en större form så får du förkorta tiden i ugnen. 

Smält smöret i en gryta. Ta av den från värmen. Tillsätt socker, vaniljsocker, kardemumma, mjöl och ägg. Rör ihop allt till en slät smet. Häll smeten i en smord och bröad springform, 20 cm i diameter. Lägg på vaniljkrämen i mitten. Grädda kakan i ca 25 - 30 minuter (i originalreceptet stod det 15 minuter men efter den tiden i ugnen var kakan fortfarande alldeles för lös för min smak så jag gräddade den nästan dubbelt så länge). Ta ut den ur ugnen och låt den kallna. Lossa kakan ur formen och lägg den på ett fat. Pensla kanten med smält smör och strö på sockret. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.