måndag 24 oktober 2016

Ett härligt bröd med vitlök och örter


Jag ville servera ett gott bröd till de smaskiga auberginerullarna, som ni fick recept på igår, men vi hade inte något passande bröd i frysen. Jag bestämde mig därför lite hastigt och lustigt för att röra ihop en deg. Jag gjorde en helt vanlig, enkel bröddeg gjord på vetemjöl, jäst och vatten som jag sedan smaksatte med basilikaolja, vitlökspulver och lite finhackad färsk rosmarin. En del av degen bakade jag ut till vridna portionsbröd och en del till något som ska likna ciabatta. Båda bröden blev jättebra och smakade kanongott. De vridna bröden serverade vi till lunchmaten och de andra åt vi till kvällsmat. Underbart gott!

Bröd med vitlök och örter
1 påse (12 g) torrjäst
5 dl vatten, 40 C varmt
2 tsk salt
½ dl olja med basilikasmak
½ - 1 tsk  finhackad färsk rosmarin
½ tsk vitlökspulver
ca 14 dl vetemjöl + lite extra till utbakning

Gör så här: 
Blanda torrjästen med 2 dl av mjölet. Vispa ihop det med vattnet i en degbunke. Låt det stå tills du ser att det bubblar. Tillsätt salt, olja, rosmarin och vitlökspulver. Arbeta in mjölet tills du får en smidig deg. Ha upp den på bänken och knåda den en stund tills den är mjuk och elastisk. Lägg tillbaka den i bunken. Täck bunken med ett lock, en kökshandduk eller plastfolie. Låt den stå i rumstemperatur i ca 50 - 60 minuter. 

Värm upp ugnen till 225 C och klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den försiktigt i två delar. Dra ut delarna så att de blir avlånga. Skär dem i bitar, hur stora bitar beror på vad du vill baka för bröd. Hela degen räcker till 10 ciabattaliknande bröd eller till ca 14 vridna bröd. Jag gjorde hälften av varje, alltså 5 ciabatta och 7 vridna bröd. Lägg bröden på plåtarna. Låt dem jäsa utan duk i ca 30 minuter. 

Pensla ev. bröden med lite vatten och ha på finriven parmesanost. Grädda dem i den övre delen av ugnen i ca 8-10 minuter beroende på storlek. Bröden är klara när de låter ihåligt om du knackar på undersidan av dem eller när de är 98 C i mitten. Ta ut dem ur ugnen och käka dem på direkten, eller låt dem först svalna på galler utan duk. Bröden går bra att frysa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.