måndag 23 januari 2017

Pasta med färskost och broccoli


Här kommer ett kanonrecept på en snabblagad vegetarisk vardagsrätt som jag rörde ihop häromdagen. Denna typ av maträtter passar alldeles utmärkt just nu när jag känner mig lite slö, slapp och likgiltig. Trots min brist på energi så vill jag fortfarande äta god och nyttig mat, så för tillfället är det därför oftast enkla, näringsrika rätter som t.ex. den här supergoda krämiga pastan med färskost och broccoli som hamnar på middagsbordet här hemma. En riktig vardagsfavorit 😊.

Pasta med färskost och broccoli
4 portioner
400 g pasta, torr vikt
vatten och salt till kokning
200 g smaksatt färskost (jag tog Philadelphia vitlök - örter)
400 g broccoli, fryst eller färsk
1 liten gul lök
1 msk olja
1 tsk örtsalt (jag använder Trocomare)
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
riven lagrad ost till servering

Gör så här: 
Tina fryst broccoli alternativt förväll färsk broccoli ca 5 minuter i lättsaltat vatten. Häll av vätskan och krama försiktigt ur buketterna. Grovhacka broccoli. Skala och grovhacka löken. Hetta upp oljan i en stekpanna. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt broccolin och låt det steka i ca 5 - 6 minuter, tills allt fått fin färg och mjuknat lite. Ha på örtsalt och svartpeppar. Smaka av.

Koka under tiden pastan i saltat vatten enligt anvisningarna på paketet. Ta undan ca 1 ½ - 2 dl av kokvattnet när pastan kokat en stund och ställ undan det till senare. Häll av pastan och häll sedan tillbaka den i grytan igen. Rör ner färskosten och häll i det sparade kokvattnet (börja med den mindre mängden och ha i resten om du tycker det behövs). Värm detta under omrörning. Vänd ner broccolifräset. Smaka av med salt och peppar. Toppa med lite riven lagrad ost. Servera direkt, gärna med lite färska grönsaker. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.