fredag 3 februari 2017

Amerikansk smuläppelpaj


Äntligen fredag! 😄. Idag orkar jag inte göra så mycket annat än att tvätta veckans tvätt, eftersom jag den senaste tiden varit ovanligt trött och haft ont i min kropp p.g.a. min EDS. Jag har dessutom haft lite ont runt ena ögat och i bihålorna. Häromdagen fick jag se att jag hade fått en varbildning i det irriterade ögat. Efter bara några timmar hade infektionen spridit sig ner på kinden och det såg ut som om jag varit i slagsmål (inte så kul), så efter ett kort besök på vårdcentralen är jag nu tvungen att käka penicillin i tio dagar. Suck! 😟

Tur att det finns lite ljuspunkter i livet också. En sådan är den här smarriga amerikanska smuläppelpajen, som är min absoluta favoritäppelpaj. Pajen blir lite mörk av att den innehåller farinsocker och kanel, så den gör sig kanske inte så bra på bild, men den är galet god och det tycker jag är det viktigaste. 

Jag älskar den här smuldegen för den blir otrolig krispig, knäckig och god. Vi käkar alltid denna paj med en rejäl klick krämig och god vaniljsås 😋, men det funkar säkert lika bra att ha lite vaniljglass eller grädde till istället om du föredrar det. Receptet kommer ursprungligen från en kokbok, som heter 'Pizza, pajer och piroger', som jag inte längre har kvar.

Tips! Jag använder ofta frysta äpplen när jag bakar äppelpaj, men eftersom de ger ifrån sig en hel del vätska så brukar jag lägga dem i pajformen och tina dem i ugnen under tiden ugnen värms upp. Sedan häller jag de tinade äpplebitarna i ett durkslag så den överflödiga vätskan får rinna av innan jag slutligen använder dem i pajen. 

Amerikansk smuläppelpaj
6 - 8 portioner 
125 g kallt smör
2 ½ dl farinsocker
2 ½ dl vetemjöl
1 - 1 ½ tsk malen kanel
ca 1 ½ kg färska äpplen eller ca 750 - 800 g frysta, skalade äppelbitar

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C. Blanda mjöl, farinsocker och kanel i en bunke. Skär smöret i små tärningar. Arbeta in smörbitarna i de torra ingredienserna till en smulig deg med hjälp av fingrarna eller kör snabbt ihop allt till en smulig deg i matberedaren. Låt den stå en stund. 

Skala, dela och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna klyftor eller små bitar. Lägg dem i en stor pajform, ca 30 cm i diameter. Fördela smuldegen jämnt över hela ytan. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 40 minuter (ca 30 minuter om du använder frysta äpplen). Ta ut pajen ur ugnen och låt den svalna lite innan servering. Servera gärna pajen med vaniljsås, vaniljglass eller vispad grädde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.