lördag 18 mars 2017

Crazy cake (saftig chokladkaka utan ägg och mjölkprodukter)


Jag har varit sugen på att baka den här smarriga chokladstinna kakan ända sedan jag först läste receptet på allrecipes.com (se här). Kaka kallas för crazy cake för att den inte innehåller några ägg och för att man blandar smeten direkt i formen. Hur smidigt och enkelt som helst. Jag gjorde dock misstaget att klä formen med bakplåtspapper, så ni kan ju tänka er hur besvärligt det var att röra runt i smeten samtidigt som jag försökte förhindra att papperet gled runt eller gick sönder 😓. Kakan blev, som tur var, jättebra trots mitt dumma misstag.

Ett stort plus är att den här kakan varken innehåller mjölkprodukter eller ägg så den passar både den som är vegan, äggallergiker, mjölkallergiker eller laktosintolerant, men läs för säkerhets skull innehållsförteckningen på alla ingredienser så att de inte innehåller spår av sådant som kan framkalla allergi.

Crazy cake
ca 24 bitar
7, 5 dl vetemjöl
5 dl strösocker
1, 25 dl kakao
2 tsk bikarbonat
2 krm salt
1, 75 dl rapsolja eller liknande neutral olja
2 msk vitvinsvinäger
2 tsk vaniljextrakt
5 dl kallt vatten

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och ta fram en ugnsfast form, ca 35 x 40 cm, med höga kanter (min form är ca 5 cm hög). Blanda alla torra ingredienser i formen (den ska enligt originalreceptet inte smörjas). Gör tre gropar i blandningen. Ha i oljan i den ena, vaniljextraktet i den andra och vinägern i den tredje. Häll på vattnet och blanda allt ordentligt. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda kakan i ca 30 minuter. Prova med en provsticka i mitten av kakan, stickan ska komma ut torr. Ta ut formen ur ugnen. Låt kakan kallna och skär den sedan i rutor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.