lördag 4 mars 2017

Irländska potatisbröd


De här frallorna som jag bakade häromdagen blev jättegoda även om de inte blev riktigt som jag hade tänkt mig. I min receptpärm går dessa frallor under namnet irländska potatisbröd (de kallades för det i det ursprungliga receptet). Varför de kallas irländska har jag ingen aning om, men att de kallas potatisbröd beror nog på att de innehåller en liten mängd potatismjöl. Potatismjölet blandas med vatten och sedan kokas denna blandning ihop till en tapetklisterliknande smet. Jag vet inte riktigt vad smeten gör för nytta men jag antar att den kanske ska bidra till att göra frallorna lite luftigare. 

Jag måste ha gjort något fel för mina frallor blev visserligen kanongoda, men de blev inte så luftiga som jag trodde att de skulle bli när jag läste receptet och tittade på bilden. Trots att jag bara hade i den mindre mängden mjöl blev degen betydlig fastare än vad det stod att den skulle bli. Tyvärr gjorde jag misstaget att tillsätta allt mjöl på en gång. Eftersom den mängd mjöl som går åt i en deg kan variera ganska mycket beroende på vilket fabrikat man använder, så borde jag istället ha tillsatt lite av mjölmängden i taget tills jag var nöjd med konsistensen på degen. Jag får tänka på det nästa gång jag bakar de här goda frallorna. Originalreceptet kommer från matklubben.nu (se här). 

Irländska potatisbröd
ca 16 stycken
50 g jäst
5 dl vatten
2 msk potatismjöl 
½ dl mjölkpulver (torrmjölk)
1 tsk salt
ca 10 - 12 dl vetemjöl + lite extra till utbakning 

Gör så här: 
Vispa ihop potatismjölet med 4 dl av vattnet i en kastrull. Koka sedan ihop detta, under omrörning, tills det tjocknar. Ta av från värmen och låt blandningen svalna till 37 C. Värm den resterande decilitern vatten till 37 C. Smula ner jästen i en bunke och häll på vattnet. Rör om tills jästen lösts upp helt. Ha i mjölkpulvret och saltet. Blanda allt ordentligt. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och arbeta ihop allt till en ganska lös degTäck bunken och låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter. 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Häll ut den kladdiga degen på en väl mjölad arbetsyta och dela den i 2 lika stora delar. Skär varje del i 8 bitar och doppa dem i lite potatismjöl (detta hoppade jag över eftersom min deg var ganska fast). 


Lägg bitarna glest på plåtarna. Täck dem med en bakduk och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Ta ut dem och låt dem svalna på galler utan duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.