torsdag 9 mars 2017

Lite grövre hamburgerbröd


Dessa enkla hamburgerbröd, med lite extra fibrer i form av grahamsmjöl, kom till av ett misstag. Jag hade egentligen tänkt att baka samma sorts hamburgerbröd som jag alltid brukar baka, men när jag satte igång med att förbereda degen såg jag att vetemjölet inte skulle räcka så jag fick byta ut en del av det mot grahamsmjöl istället. De fiberberikade hamburgerbröden blev faktiskt så pass bra att jag nog kommer att göra "mjölmisstaget" fler gånger. 

Tips! Receptet ger 12 ganska stora bröd à ca 120 g men du kan dela degen i fler bitar om du vill ha mindre bröd, t.ex. ca 16 stycken à ca 80 g eller 18 stycken à ca 60 g styck. 

Lite grövre hamburgerbröd
ca 12 stycken 
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smält smör eller margarin
1 ½ tsk salt
1 msk socker
3 dl grahmasmjöl
8 - 9 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
ev. lite mjölk eller uppvispat ägg, till pensling
ev. lite sesamfrön eller vallmofrön 

Gör så här:
Smält matfettet i en stor skål i mikron eller i en kastrull på spisen. Häll i mjölken och värm tills blandningen är 37 C. Smula ner jästen i en degbunke och rör ut den i den ljumma vätskan. Rör ner salt och socker. Tillsätt grahamsmjölet och arbeta in det vetemjöl tills du fått en smidig deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg sedan tillbaka den i bunken. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C och klä 2 plåtar med bakplåtspapper. 

Stjälp upp degen på en mjölad köksbänk eller ett mjölat bakbord. Dela degen i 12 lika stora bitar (jag väger upp bitar à ca 120 g styck). Forma runda bullar av bitarna. Kavla ut dem till ca 1 ½ cm tjocka kakor ca 10 - 11 cm i diametern. Lägg dem glest på plåtarna. Täck bröden med en kökshandduk och låt dem jäsa i ca 30 min. 


Pensla ovansidan av bröden med lite mjölk eller uppvispat ägg. Strö ev. på sesamfrön eller vallmofrön. Grädda bröden i den övre delen av ugnen i ca 10-12 minuter (passa noga för tiden kan skilja från en ugn till en annan). Ta ut dem ur ugnen. Ta loss bröden från plåten och låt dem kallan på ett galler under en kökshandduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.