fredag 24 mars 2017

Mjuka rutor med smultopping


Den här mumsiga kakan bjöd jag mina jobbarkompisar på när jag hälsade på dem igår. Jag brukar besöka min arbetsplats lite då och då under vintern för att hålla mig uppdaterad om hur de har det och vad som händer. Jag missar ju en hel del av vad som händer under vinterhalvåret eftersom jag bara jobbar under våren och sommaren (på kyrkogårdsförvaltningen). I år kommer jag att börja redan första veckan i april, så det är snart dags att dra på sig arbetskläderna och bereda sig på att vara ute i ur och skur. Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till jobbet, för jag trivs så otroligt bra med både mina arbetsuppgifter och mina härliga arbetskamrater 😊.  

Receptet på kakan kommer från boken 'Tillsammansmat' av Anna Braw. 

Mjuka rutor med smultopping
ca 30 bitar
250 g smör
7 ½ dl vetemjöl
4 ½ dl strösocker
7 tsk bakpulver
2 ½ msk vaniljsocker
3 dl mjölk
4 ägg

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C. Lägg 2 bakplåtspapper lite omlott i en långpanna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, assistent eller matberedare. Tillsätt smöret i små klickar och arbeta in det, för hand eller i maskinen, till en smuldeg. Ta undan ca 3 dl av smuldegen till senare. Låt resten vara kvar i bunken eller maskinen. 

Tillsätt mjölken och äggen. Blanda allt till en smet. Bred ut den i ett jämnt lager i långpannan. Strö på den sparade smuldegen. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Känn med en provsticka i mitten, den ska komma ut torr. Ta ut kakan och låt den svalna. Skär den i rutor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.