onsdag 1 mars 2017

Morotslimpa med linfrö och havregryn


Den här morotslimpan är en jättegod och lättbakat limpa som jag gärna bakar fler gånger. Degen bakas ut direkt och läggs i smorda formar för att sedan stå i kylen och jäsa över natten. Hur smidigt som helst och helt perfekt om man vill bjuda på nybakat bröd till frukosten. 👍

När man bakar så mycket bröd som jag gör så håller man sig gärna till gamla välbeprövade brödrecept, men nu när jag har bloggen så bakar jag mest nya brödsorter (jag måste ju ha lite nya recept att dela med mig av). Det är verkligen inget jag sörjer över för jag tycker att det är jättekul och spännande att baka och provsmaka så många olika sorters matbröd 😊. 

Receptet på denna morotslimpa har varit inskrivet i min receptpärm sedan en längre tid tillbaka, men jag har inte bakad den förrän nu. Jag har försökt att hitta källan till receptet men jag har tyvärr inte lyckats. Suck! 😒 Det blir lätt så när man samlar på sig en massa recept men glömmer att skriva upp vart man hittade dem. 

Morotslimpa med linfrö och havregryn
2 limpor
25 g jäst
6 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 msk olja + lite extra till ovansidan av bröden
2 normalstora finrivna morötter (ca 200 g)
1 dl linfrö
2 dl havregryn + lite extra till topping
2 dl grahamsmjöl
ca 10 - 12 dl vetemjöl
matfett till att smörja formarna med och 

Gör så här: 
Smörj 2 limpformar, à 1 ½ L, med lite matfett. Rör ut jästen i vattnet i en degbunke. Ha i salt, olja, morötter, linfrö, havregryn och grahamsmjöl. Arbeta in vetemjölet till en smidig deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 2 lika stora delar. Forma dem till limpor och lägg dem i formarna. Olja in ovansidan och täck formarna med plastfolie. Ställ formarna i kylen över natten. 

Ta ut formarna ur kylen och ställ dem ovanpå spisen. Strö lite havregryn på bröden.Värm upp ugnen till 250 C. Sätt in formarna på gallret i den nedre delen av ugnen. Grädda i ca 15 minuter. Sänk sedan värmen till 200 C och fortsätt grädda bröden i ca 15 - 20 minuter eller tills de är 98 C inuti. Ta ut bröden ur ugnen och låt dem kallna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.