torsdag 16 mars 2017

Potatis och löksoppa med persilladekrydda


Jag har precis återhämtat mig efter en dunderförkylning. Det är urtrist att käka mat när man är så täppt att allt smakar papper, men äta bör man ju även om man inte känner någon lukt eller smak, så därför kokade jag en stor gryta med potatissoppa som sedan fick bli min mat i flera dagar. 

De första dagarna jag käkade soppan hade jag inte en aning om vad den smakade förutom att den kändes lite varm och salt, men den sista dagen kunde jag, under ett kort ögonblick, faktiskt känna vad soppan smakade. Ni kan tro att jag blev lycklig för jag hade nästan börjat tro att jag aldrig skulle kunna känna några lukter eller smaker mer. 

Soppan var verkligen kanongod 😋. Det kändes nästan lite bortkastat att jag hade ätit så pass god mat hela tiden men inte kunnat uppskatta den, så jag får väl koka en ny omgång soppa nu när jag känner vad den smakar och därför kan njuta av den.  

Potatis och löksoppa med persillade
750 g potatis av en mjölig sort
2 gula lökar
10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 lagerblad
1 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk persilladekydda (kryddblandning som finns att köpa i de flesta större matbutiker)
2 ½ dl grädde
ev. lite salt efter smak

Gör så här: 
Häll vattnet i en gryta och smula ner buljongtärningarna. Skala och hacka löken. Skala och skiva potatisen. Ha i löken och potatisen i grytan. Tillsätt lagerbladet. Låt det koka upp. Sänk värmen och låt soppan småkoka i ca 15 - 20 minuter eller tills potatisen och löken mjuknat. Fiska upp lagerbladet och släng det. Mixa soppan slät (jag använde en stavmixer). Tillsätt grädden, persilladekryddan och svartpepparn. Låt det bli varmt. Smaka av soppan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.