måndag 13 mars 2017

Stuvade morötter, god och enkel vardagsmat


Denna vecka startar med ett recept på vegetarisk husmanskost i form av en krämig och len stuvning med morötter, serverad med stekt bönkorv och kokt potatis. Jag hade nästan glömt bort hur stuvade morötter smakar eftersom det var så väldigt länge sedan som jag åt det sist. Mina förväntningar var ganska låga, för som jag minns det så var stuvade morötter aldrig någon favoriträtt direkt, men till min stora glädje var det betydligt godare än vad jag kommer ihåg att det var. Det var faktiskt riktigt mumsigt 😋😃. Efter denna positiva upplevelse så kommer jag kanske att laga stuvade morötter lite oftare än vart tjugonde år i framtiden.

Receptet på den goda bönkorven hittar du här

Stuvade morötter
ca 4 portioner
300 g morötter
vatten och salt till kokning
4 dl standardmjölk
3 msk vetemjöl
½ tsk salt, eller efter smak
malen vitpeppar efter smak
ca 2 msk hackad persilja, färsk eller fryst

Gör så här: 
Skala morötterna och skär dem i skivor. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten, men se till att de fortfarande har lite spänst i mitten. Häll av dem och låt dem rinna av. Vispa ihop mjölken med mjölet i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under kastrullen så att stuvningen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter, så att mjölsmaken försvinner. Rör om i botten då och då för det bränner lätt fast. Tillsätt morötterna och ha i saltet och vitpepparn. Låt det koka i 2 - 3 minuter. Ha i persiljan och smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.