lördag 1 april 2017

Byte av kylskåp och ett rörigt kök


Vi har två kylskåp, med kombinerad kyl och frys, i vårt kök. Förra året gick det ena sönder så att vi blev tvungna att byta ut det. Vi behöll det som fortfarande fungerade och köpte ett liknande som vi ställde bredvid. Sedan dess har allt funkat som det ska, men i onsdags gick det äldre skåpet sönder 😟. 

Jag satt i matrummet och skrev lite på datorn när det plötsligt började låta som om någon startade en gräsklippare. Först tänkte jag att det kanske var vår granne som hade införskaffat ett nytt tillbehör till sin välanvända åkgräsklippare och därför var ute på en provtur, men när jag gick ut i köket så hörde jag att ljudet kom från vårt ena kylskåp. Kylen var varm och frysen var superkall (det var precis det som hände innan det förra kylskåpet slutade att fungera). Suck! Jag satte mig och kollade på vad vi skulle kunna köpa istället, men hittade inget i samma storlek som det fungerande kylskåpet. Vi bestämde oss därför för att byta ut båda två. 

Det är ganska krångligt att byta ut fasta skåp och liknande hemma hos oss. Vi bor nämligen i ett gammalt hus, som varken har raka väggar, jämna golv eller normal takhöjd, så det blir alltid massor med extra jobb och speciallösningar för att få de nya sakerna att passa. Som tur är är maken mycket händig, vilket gör att han brukar kunna lösa det mesta. Sent i går kväll, efter några timmars trixande och fixande, var de nya kylskåpen på plats. Nu väntar jag bara på att överskåpen ska monteras och skruvas upp så att jag får bort alla prylar från min bakbänk. 


Det gamla, fungerande, kylskåpet tänkte vi sälja. Jag hoppas att vi blir av med det snabbt för nu står det i matrummet och tar upp plats 😒. 



Jag avskyr att ha det rörigt och stökigt, allra helst i köket, så stressfaktorn är ganska hög nu när jag ska försöka laga mat i oredan. För att avsluta hela historien på ett lite mer positivt sätt var det ju ändå tur i oturen att kylskåpet gick sönder nu och inte i påskhelgen när vi ska ha middagsgäster. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.