tisdag 25 april 2017

Korngrynsrisotto


Den här goda korngrynsrisotton är en enkel och billig vardagsrätt, som dessutom passar bra i matlådan. Receptet kommer från boken 'Schücks Vintermat' av Cathrine Shück. Jag gjorde dock några ändringar i originalreceptet, som att byta ut kidneybönor mot svarta bönor och parmesanost mot lagrad prästost. För att få lite mera smak så lade jag dessutom till lite torkad timjan och avslutade det hela med några hackade marinerade soltorkade tomaterna på toppen (efter det att fotot togs)

Eftersom det var första gången som jag lagade korngryn i form av risotto så visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men nu när jag har provat så kan jag tänka mig att göra det fler gånger. Jag brukar faktiskt inte gilla risotto, absolut inte om den är som gröt, så därför blev jag lite extra glad över att jag tyckte om denna variant. Korngrynen behöll tuggmotståndet väldigt väl vilket gjorde att risotton hade jättebra konsistens, även efter det att den hade legat i matlådan över natten 👍. 

Korngrynsrisotto
ca 4 portioner
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
2 morötter (ca 150 - 200 g sammanlagt)
2 dl korngryn
½ tsk torkad timjan
3 dl strimlad purjolök
1 liten burk konserverade majskorn
1 ½ - 2 dl frysta gröna ärtor
200 - 250 g kokta svarta bönor eller kidneybönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk konserverade bönor
1 dl riven vällagdrad ost, t.ex. parmesan, prästost eller västerbotten
salt och grovmalen svartpeppar efter smak
Till servering
lite finriven parmesanost
ev. några hackade marinerade soltorkade tomater

Gör så här: 
Börja med att göra buljong genom att koka upp vattnet. Smula ner buljongtärningarna och vispa tills de lösts upp. Håll buljongen varm. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i små fina tärningar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 3 - 4 minuter. Lägg i vitlöken och morötterna och låt det steka i ytterligare ca 5 minuter. Tillsätt timjan och korngryn. Låt allt steka under omrörning i någon minut. Fortsätt röra och häll i ca 2 dl av buljongen. Låt det koka på svag värme. Vänta tills buljongen kokat in i grynen innan du tillsätter lite till. Tillsätt sedan lite av buljongen i taget, under fortsatt kokning, tills grynen blivit mjuka (det tog ca 30 minuter).  

Häll av majskornen och ha i dem i grytan. Tillsätt också purjolöken, ärtorna och bönorna (häll av och skölj av konserverade bönor först). Fortsätt koka i ca 5 minuter. Ta av grytan från värmen och vänd ner osten. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera gärna korngrynsrisotton med finriven parmesanost och hackade marinerade soltorkade tomater. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.