onsdag 19 april 2017

Lantbröd med yoghurt och honung


Vi brukar köpa hem minst ett paket jäst varje vecka så att jag ska kunna baka när andan faller på. Jag tycker att det kan vara väldigt avslappnande och rofyllt att baka (det är faktiskt riktigt meditativt att bearbeta en deg). Häromdagen när jag kände mig en smula rastlös bestämde jag mig därför för att baka lite bröd. Resultatet blev detta goda och dekorativa lantbröd, innehållande b.l.a. yoghurt och honung. Receptet hittade jag i boken 'Matbröd' av Tulla Grünberger. 

Jag har gjort lite ändringar i receptet, som att halvera mängden jäst (det räcker gott och väl med 25 g jäst till 5 dl kall degvätska) och ökat på jästiden. Nästa gång ska jag även halvera mängden honung för brödet blev lite sötare än vad jag trodde att det skulle bli. Det nybakade brödet har en härligt knaprig skorpa, men den mjuknar så fort som brödet kallnat. Brödet är gott även när skorpan mjuknat, men jag föredrar att äta det nybakat när det fortfarande är lite frasigt. 

Lantbröd med yoghurt och honung
blir 1 bröd
25 g jäst
2 dl mild yoghurt
3 dl vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
2 msk honung (går att minska med hälften)
4 dl grahamsmjöl
ca 8 - 10 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt yoghurt och vatten. Rör tills jästen lösts upp helt. Ha i olja, salt, honung och grahamsmjöl. Arbeta in vetemjölet tills du fått en smidig och klibbfri deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg tillbaka den i bunken. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 2 timmar. 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetyta. Kavla ut degen till en rektangel. Rulla ihop den till en rulle. Vrid rullen några varv. Fomra den till en cirkel och fäst ihop ändarna ordentligt. Lägg brödet på plåten och låt det jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 250 C. Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt brödet stå kvar i eftervärmen i ca 20 -30 minuter eller tills det är 98 C inuti. Låt det sedan svalna en stund på galler utan duk. Ät det gärna medan det fortfarande är lite varmt och knaprigt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.