fredag 28 april 2017

Morotsfrallor med linfrö och aprikoser


Receptet till dessa goda och saftiga frallor, innehållande bland annat rivna morötter, aprikoser och linfrö, hittade jag på den härliga matbloggen 'Kryddburken'. Jag bytte ut mjölken mot vatten, ersatte manitoba cream med vanligt vetemjöl, bytte ut krossade linfrön mot hela och uteslöt sesamfröna. Dessutom så gjorde jag frallorna mycket mindre än vad som stod i receptet (jag gjorde tjugo stycken istället för tio stycken men de blev ändå ganska stora). Om du vill baka frallorna enligt originalreceptet så hittar du det här

Morotsfrallor med aprikoser och linfrö
ca 20 stora frallor
50 g jäst
5 dl vatten, ca 37 grader varmt
1 tsk salt 
½ dl ljus sirap
1 dl rapsolja eller liknande matolja
200 g fint rivna morötter
75 g hackad torkade aprikoser
1 dl linfrö
15 - 16 dl vetemjöl + lite mer till utbakningen

Gör så här: 
Vispa ut jästen i vattnet i en degbunke. Ha i salt, sirap, olja, morötter, aprikoser och linfrön. Tillsätt vetemjölet tills du fått en mjuk och smidig deg (det kan behövas lite mer än vad som står i receptet beroende på mjölfabrikat). Knåda degen i några minuter. Täck med plastfolie eller en bakduk och låt degen jäsa i ca 40 minuter. 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i ca 20 lika stora bitar (jag vägde mina och de vägde ca 100 g styck). Forma dem till ovala frallor och lägg dem glest på plåtarna. Täck dem med bakdukar och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 15 - 20 minuter. Ta ut dem och låt dem kallna på galler under duk.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.