söndag 2 april 2017

Veckomatsedel v.14

Blev ni lurade igår ? Själv hade jag så mycket att göra så att jag totalt missade att det var första april. Jag träffade inte någon annan än maken och läste inte några nyheter så det fanns inte någon möjlighet att luras eller bli lurad. Jag brukar faktiskt inte luras ens när det är tillåtet (mitt samvete tillåter det inte). Förutom att jag känner mig elak så har jag svårt att hålla masken i mer än tre sekunder, vilket inte är någon bra kombination om man ska lyckas med ett aprilskämt. 

Idag tänkte jag bara ta det lugnt och ladda batterierna inför morgondagen då jag börjar jobba igen efter vinteruppehållet. Jag håller tummarna för att det blir fint väder under den kommande veckan så att kroppen inte får en chock av att helt plötsligt vara ute hela dagen. 

Veckans matsedel innehåller lite annorlunda och spännande maträtter i form av en snabblagad pasta med färskost och broccolifräs, heta kikärtsbiffar med afrikansk kålgryta, en kryddig och god soppa, mumsiga piroger samt en kanongod potatisgratäng med bladspenat och ost. Jag hoppas att ni hittar något som ni känner för att testa 😊.

Måndag: Krämig pasta med färskost och broccolifräs serveras med valfri råkostsallad.


Tisdag: Afrikansk vitkålsgryta med berberekryddade kikärtsbiffar och basmatiris. Servera gärna en klick kryddig äppelchutney till också.


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Soppa med lax, kokos och röd currypasta serveras med ett farligt gott bröd. Den som inte äter fisk kan byta laxen i soppan mot 400 g hemkokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade kikärtor (häll av dem och skölj dem gärna under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). 




Fredag: Vegetariska piroger med vegfärs och morötter serveras med en fräsch sallad och kall sås med örter


Helg: Krämig och god potatisgratäng med bladspenat och ost serveras med råkostsallad. Den som vill ha något mer matigt till gratängen kan komplettera med bönbiffar eller citronmarinerade linser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.