onsdag 10 maj 2017

Brunkans grahamsbröd


Det här brödet blev kanongott! Till det här receptet rekommenderas att man blandar degen i en köksassistent, eftersom degen ska arbetas hårt och länge. Jag dammade därför av min assistent och hade i degen i den. Till en början gick allt bra men efter ett tag började maskinen skutta runt på bänken och till slut så lossade hela fästet till degkroken. Jag trodde att jag hade pajat hela maskinen för alla evighet, men som tur var så gick den att laga ganska snabbt igen. Trots det lilla missödet så blev brödet jättebra med en härlig smak och konsistens. Brödet var allra godast när det var nybakat och fortfarande hade en knaprig skorpa

Receptet kommer från ICA.se (Brunkan är namnet på ett bageri). Det tar två dagar att baka det här brödet, eftersom det innehåller en fördeg, men det kräver ändå inte någon större arbetsinsats om man låter köksassistenten göra jobbet (om den håller vill säga 😉). Det behövs också tre jäskorgar, men i receptet står det att man kan använda bunkar istället. Det står dessvärre inte hur stora dessa bunkarna ska vara, så jag rekommenderar att ni använder jäskorgar eller vanliga brödkorgar. Jag har köpt mina korgar på ICA-maxi men det finns säkert på andra ställen också

Brunkans grahamsbröd
3 bröd
Fördeg: 
5 g jäst 
2 ½ dl kallt vatten
2 ½ dl vetemjöl
Steg 2: 
fördegen
8 dl kallt vatten
15 g jäst (jag hade i 20 g, så det gick åt 25 g = ½ paket sammanlagt i hela brödet)
6 ½ dl grahamsmjöl
1 kg vetemjöl
1 msk ljus sirap
4 tsk salt

Gör så här: 
Rör ihop alla ingredienser till fördegen i en bunke. Täck med plastfolie eller ett lock och ställ bunken i kylen över natten (eller minst 3 timmar i rumstemperatur). 

Blanda alla ingredienser under steg 2, utom saltet, med fördegen i bunken eller i köksassistenten. Arbeta degen kraftigt i 15-20 minuter för hand eller 10 - 15 minuter i maskinen. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 minuter för hand eller i ca 3 min i maskinen. Låt sedan degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.

Klä 3 jäskorgar med mjölade bakdukar. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 3 lika stora delar. Forma runda bröd och lägg dem i korgarna. Täck dem och låt dem jäsa i rumstemperatur i ca 2 timmar (eller i kylen över natten). 

Sätt ugnen på 250 C. Sätt in en tom långpanna, eller liknande, längst ner i ugnen. Stjälp upp bröden på en bakpappersklädd plåt (jag borstade försiktigt bort lite av det överflödiga mjölet med en mjuk brödpensel). Ställ in plåten i den nedre delen av ugnen ovanför långpannan. Häll ca 3 dl vatten i den varma långpannan. Stäng luckan och sänk ugnsvärmen till 200 C. Öppna luckan och släpp ut ånga efter ca 20 minuter och upprepa sedan detta var 5:e minut i ytterligare ca 20 minuter. Brödet är färdigt när det är 98 C inuti. Ta ut brödet och låt det svalna på galler, utan duk, så att det behåller frasigheten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.