måndag 1 maj 2017

Några av våra underbara rosor och veckans trädgårdsplaner


Vad härligt att det äntligen är vår på riktigt (i alla fall om man tittar i almanackan). Det är fortfarande ganska kallt på nätterna även om det är betydligt mildare än vad det var för två veckor sedan. Den här veckan har jag tänkt att klippa våra klematis och rosor. Det ska bli spännande att se hur de har klarat vårkylan. Jag har sett att de späda blad som hade börjat spira innan kylan slog till har bruna frostskador, men jag hoppas att de kommer igen och blir fina till sommaren.

Vi skulle ju egentligen haft födelsedagskalas för maken idag, men våra barn kom på besök igår så vi passade på att fira honom då istället. Det innebär att det kanske blir lite tid över för en stunds trädgårdsarbete idag. Jag tänkte försöka hinna med att plantera om några små fröplantor. Att pilla med frön och små plantor är inget jag tycker är så där vidare värst roligt, men jag har sått en kanonfin myskmalva ('Appleblossom') som dessvärre är jättesvår att få tag i som färdiga plantor, så jag hade därför inget annat val än att så dem själv. De kommer att passa jättebra i rabatten vid söderväggen, när de växt till sig tillräckligt mycket för att kunna planteras ut vill säga. 

Jag har tidigare skrivit om min förkärlek för rosor. På bilden högst upp ser ni några av mina favoritrosor. Längst till vänster ser ni den engelska rosen 'Constance spry' som växer tillsammans med albarosen 'Celestial' , bredvid ser ni den härligt mörka mossrosen 'William Lobb' och sedan är det floribundarosen 'Astrid Lindgren' som är tätt omslingrad av en klematis som heter 'Pink Fantasy'. Under dem ser ni den starkväxande Rosa arvensis - hybriden 'Venusta Pendula' som samsas med den betydligt mindre mörkrosa floribundarosen 'Leonardo da Vinci'. Längst ner till höger ser ni den fantastiskt överdådigt blommande honungsrosen 'Helanae Hybrida'. 

Till helgen som kommer funderar jag på om vi ska ta en tur till Löta trädgårdcentrum utanför Eskilstuna och shoppa lite. Vi har ju fått plats för en ny ros i en av våra rabatter nu när vi har tagit bort några dåliga barrväxter. Jag har siktet inställt på en underbar rosa engångsblommande klätterros som heter 'Valdemar' (se bilder här). Den ska få pryda ett litet plank i en av våra större rabatter. Jag tror att den kommer att trivas jättebra där för det är soligt och vindskyddat och jorden är fet och fin. 

Nu ska jag ta tag i dagen och börja förbereda lite lunchmat så att jag sedan kan vara ut i trädgården utan avbrott. Jag vill inte går ut allt för tidigt och riskera att väcka grannarna, för de kanske behöver sova ut idag efter gårdagens valborgsfirande. Ha en riktigt härlig dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.