tisdag 9 maj 2017

Vegetarisk middagsgryta med blomkål, broccoli och bönor


Här kommer ytterligare ett recept på en god och enkel maträtt som passar bra i matlådan. Det blir mycket sådan mat här hemma just nu eftersom både jag och maken har med oss matlåda till jobbet. Idén till denna vegetariska middagsgryta, med b.la. blomkål, broccoli och bönor, har jag fått från ett recept som jag hittade på ICA.se. Grytan blev betydligt godare och smakrikare än vad jag trodde att den skulle bli (vilket alltid är ett plus). Vi käkade grytan med bulgur och lite färska grönsaker. 

Vegetarisk middagsgryta med blomkål, broccoli och bönor
ca 4 portioner
1 msk olja
2½ dl strimlad purjolök
250 g broccoli i små bitar (färsk eller tinad och avrunnen fryst)
250 g blomkål i små bitar (färsk eller tinad och avrunnen fryst)
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
3 - 4 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
½ - 1 tsk hot sauce (jag använde Louisiana hot sauce som jag köpt på ICA)
2 tsk paprikapulver
1 tsk torkad timjan
200 - 250 g kokta pintobönor eller kidneybönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk med konserverade bönor
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Hetta upp oljan i en gryta. Ha i purjolöken, broccolin och blomkålen. Låt det steka på ganska hög värme i ca 5 - 6 minuter, eller tills grönsakerna har fått lite färg och mjuknat. Ha i vitlöken och tomatpurén. Låt det steka med under omrörning i ca 1 minut. Häll i den mindre mängden vatten och smula ner buljongtärningen. Tillsätt hot sauce, paprikapulver, timjan och bönor (häll av och skölj av konserverade bönor innan de tillsätts). Låt allt småkoka i ca 5 min. Späd med lite mer vatten om du tycker det blir för torrt. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera med ris, bulgur eller couscous.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.