onsdag 30 augusti 2017

Ett fantastiskt gott och färgrikt rödbetsbröd


Rödbetsbröd är inget jag vanligtvis brukar baka men jag tänkte att det kunde vara roligt att slå två flugor i en smäll och baka ett lite annorlunda och spännande bröd samtidigt som jag fick en möjlighet att göra över med lite av rödbetsskörden. Resultatet blev ett fantastiskt gott och färgrikt bröd. Jag blev positivt överraskad både över smaken och konsistensen. Brödet var härligt mjukt men hade ändå lite lagom tuggmotstånd utav vetekrosset. Ett mycket mumsigt bröd som jag verkligen rekommenderar er att testa. Jag tror att jag har skrivit av receptet från matklubb.net, men men jag är inte helt säker. 

Rödbetsbröd
4 runda limpor
Gröt: 
3 dl vetekross
6 dl vatten
Deg: 
50 g jäst
3 dl ljummet vatten, ca 37 C
vetekrossgröten
½ dl flytande margarin eller avsvalnat smält smör
4 tsk salt
200 - 250 g fint rivna färska rödbetor
2 msk honung
ca 18 - 20 dl vetemjöl

Gör så här: 
Blanda vetekross och vatten i en gryta. Låt det koka upp och sedan småkoka på svag värme i ca 10 minuter. Rör om i botten då och då. Det ska tjockna och bli som gröt. Häll gröten i en degbunke och låt den svalna till 37 C grader. Vispa ut jästen i det ljumna vattnet i en skål. Häll sedan detta i degbunken. Blanda allt ordentligt. Tillsätt margarin, salt, rödbetor och honung. Arbeta in vetemjöl tills du fått en mjuk och smidig deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller med plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 45- 50 minuter. 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 4 lika stora delar. Forma dem till runda limpor. Lägg dem på plåten. Täck bröden med en bakduk och låt dem jäsa i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 250 C. 


Skär några ytliga snitt på ovansidan av bröden. Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen och grädda i ca 10 minuter. Sänk sedan värmen till 200 C och fortsätt grädda i ytterligare ca 25-30 minuter, eller tills bröden är 98 C inuti. Låt bröden kallna på galler under duk. 



2 kommentarer:

  1. Rödbetor i bröd vad gott😊Har inte testat att göra det, men jag har bakat fantastiskt goda rödbrtsmuffins
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla,
      Brödet var jättegott och höll sig saftigt länge, ett nytt favoritbröd. Låter intressant med rödbetsmuffins :) jag måste kika in på din blogg och kolla in receptet. Kanske kan vara något att baka och ta med till jobbet :).
      Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.