tisdag 15 augusti 2017

Supergoda grönsaksbiffar med zucchini, morot, broccoli och ost


Dessa färggranna grönsaksbiffar innehållande b.l.a. zucchini, morot och broccoli, var verkligen supergoda. Receptet är lite omgjort efter ett recept som jag hittade på undertian.com (se här). Biffarna blev väldigt saftiga och smakrika. Jag trodde inte att de skulle hålla ihop så bra som de gjorde, eftersom smeten var ganska lös, men biffarna höll formen och var lättstekta. Vi käkade biffarna med ugnsstekt potatis och en kall sås (se recept nedan). Det var jättegott. Jag kan även tänka mig att det kan vara gott att servera biffarna med ris eller någon annan form av gryn samt en mustig tomatsås. Det ska jag testa att göra nästa gång, för dessa smarriga biffar kommer jag definitivt att göra fler gånger.  

Grönsaksbiffar
ca 14 stycken
1 zucchini à ca 400 g
½ tsk salt
ca 250 g morötter 
200 g fryst broccoli, tinad och väl avrunnen
1 gul lök
½ tsk örtsalt
2 krm grovmalen svartpeppar
2 ägg
2 dl riven lagrad ost (typ prästost)
1 dl vetemjöl
ca 2 dl havregryn
matolja till stekning

Gör så här: 
Sätt ett durkslag i en bunke utan att durkslaget nuddar bunken botten. Riv zucchinin grovt och lägg det rivna i durkslaget. Blanda zucchinin med det vanliga saltet. Låt det stå i ca 30 minuter. Krama ur vätskan ur zucchinin med hjälp av händerna. Lägg den urkramade zucchinin i en bunke. Skala och finriv morötterna. Krama ur vätskan ur dem också och lägg dem sedan i bunken. Krama även ur vätskan ur broccolin. Finhacka broccolin och ha i den i bunken. Skala och grovriv löken. Ha i den i bunken. Tillsätt sedan alla övriga ingredienser utom oljan. Blanda ihop allt väl till en smet. Täck bunken och ställ den i kylen i ca 30 min. Hetta upp lite olja i en stor stekpanna. Klicka ut smeten i jämnstora klickar med hjälp av en sked (jag stekte 6 stycken biffar i taget i min stekpanna). Forma till dem lite med hjälp av stekspaden. Låt dem steka på medelvärme i ca 4 minuter per sidan, eller tills de fått fin färg och känns stumma om man trycker på dem. 

Kall sås med persillade
Blanda 2 dl crème fraiche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil/yoghurt (se här) med 1 krm vitvinsvinäger och 1 tsk persilladekrydda av märket Santa Maria (brukar gå att hitta bland kryddorna i matbutiken). Ställ såsen kallt i minst 30 min innan servering. 





5 kommentarer:

  1. Tänkte steka dem i ugnen på 200 grader. Tror du detta är OK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick kanon att tillaga i ugn 225' på bakplåtspapper. Vänd dem efter ca 10 min.

      Radera
  2. Lätt glutenfria med bovetemjöl och glutenfritt havregryn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det är enkelt att göra dem glutenfria :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.