tisdag 29 augusti 2017

Wok med sensommargrönsaker


Wok är enkel och snabblagad mat som passar bra att laga så här års när det finns ett överflöd av nyskördade grönsaker och rotfrukter. Jag brukar använda de grönsaker som jag har tillgång till och som jag tror kan bli goda tillsammans. Denna gång använde jag vitkål, rödlök, zucchini & paprika. Jag grämer mig dock lite över att jag glömde bort att vi hade hemodlade sockerärtor som jag också hade kunnat haft i. Vart jag hittade receptet på själva woksåsen kommer jag tyvärr inte ihåg (det var ett bra tag sedan som jag skrev av det). Receptet nedan är i alla fall min version av det ursprungliga receptet. 

Wok med sensommargrönsaker
1 msk rapsolja eller liknande matolja
ca 200 g vitkål
2 - 3 morötter (ca 150 g sammanlagd vikt utan skal)
2 rödlökar
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
ca ½ normalstor zucchini (200 g)
1 - 2 tsk fint riven färsk ingefära
salt efter smak
Sås:
1 ½ dl vatten
2 msk kinesisk soja
3 msk balsamicovinäger
3 msk strösocker
1 tsk srirachsås
1 msk mörk majsenaredning

Gör så här: 
Strimla vitkålen. Skala morötterna & skär dem i tunna skivor. Skala rödlöken och grovhacka den. Hetta upp oljan i en wokpanna eller stor stekpanna som tål hög värme. Ha i vitkålen, löken och morötterna. Låt det steka på hög värme i ca 7 - 8 minuter. Gör under tiden i ordning resten av grönsakerna. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Skala och finhacka vitlöken och skär zucchinin i halvmåneformade skivor. Ha i paprikan, vitlöken, zucchinin och ingefäran i stekpannan. Låt det steka i ytterligare ca 5 - 6 minuter, eller tills allt fått färg och mjuknat lite grann. Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en skål. Häll såsen i stekpannan. Låt det koka ihop i 2-3 minuter. Smaka av med lite salt och ev. lite grovmalen svartpeppar om du tycker att det behövs (jag tyckte inte att det behövdes). Servera direkt med jasminris eller äggnudlar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.