lördag 9 september 2017

Underbart god chokladkolasås


Jag har sagt det förr men jag säger det igen, jag älskar glass! 😍. Min absoluta favoritsmak är chokladglass, men en skål med krämig vaniljglass, pimpad med den här underbart goda chokladkolasåsen, är inte heller så dumt. På bilden har jag försökt att vara återhållsam med såsen, men jag kan avslöja att så fort kameran försvann hällde jag på minst lika mycket till. Mmm... så gott! 😋

Chokladkolasås
1, 5 dl grädde
1, 5 dl mjölk
50 g smör
2, 5 dl strösocker
0,75 dl vit sirap
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker

Gör så här: 
Blanda allt utom kakaon och vaniljsockret i en tjockbottnad gryta. Koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen och låt det småkoka i ca 60 minuter. Rör om då och då. Ta av grytan från värmen. Tillsätt kakaon och vaniljsockret. Vispa såsen med elvisp i ca 10 minuter tills den tjocknat och svalnat. Såsen håller ca 1 vecka i kylen. Den går också att frysa och håller då i ca 3 månader. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.