lördag 21 oktober 2017

Favortibitar


De här lättbakade, trekantiga frallorna bakar jag ganska ofta när jag vill fylla på med goda portionsbröd i frysen. Receptet fick jag för många år sedan av en av mina svägerskor. För att få lite variation så brukar jag ibland byta ut en del av mjölet mot vetekli, eller så tillsätter jag lite linfrö i degen. Denna gång bytte jag ut en del av mjölet mot vetekli, men om du inte vill ha i kli så kan du utesluta det och ha i lite mer vetemjöl istället. Degen är väldigt förlåtande. Den kan jäsa i allt från 30 - 60 minuter, vilket är skönt om man, i likhet med mig, har lätt för att glömma bort tiden ibland. 

Favoritbitar
50 g jäst
4 dl vatten
2 msk rapsolja eller liknande matolja
1 tsk salt
1 msk socker
1 dl vetekli
ca 10 -12 dl vetemjöl

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Värm vattnet till 37 C. Häll det i bunken. Vispa tills jästen lösts upp helt. Tillsätt oljan, saltet och sockret. Ha i vetekli och arbeta in vetemjölet, lite i taget, tills du fått en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg tillbaka den i bunken. Täck bunken med lock, plastfolie eller en bakduk och låt den stå i rumstemperatur i minst 30 eller max 60 minuter. 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i långa remsor, ca 6 - 7 cm tjocka. Skär dem i sicksack så det blir trekantiga bitar (se bild nedan). 




Lägg bitarna glest på plåtarna. Lägg på bakdukar och låt frallorna jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. Grädda frallorna i den övre delen av ugnen i ca 10 - 12 minuter. Låt dem kallna på brödgaller under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.