lördag 7 oktober 2017

Portionsbröd med kli och linfrö


Jag brukar alltid se till att det finns flera olika sorters bröd i frysen så att vi har lite att välja på till kvällsmackorna. Det är roligt att testa nya brödrecept och brödsorter. Sist jag fyllde på i frysboxen bakade jag, bland annat, de här rejäla portionsbröden med kli och linfrö. Bröden fick en härligt seg skorpa och blev mjuka och goda inuti. Dessa mumsiga portionsbröd får högt betyg av både mig och maken. Receptet, som jag tyvärr inte kommer ihåg vart jag har hittat, har skrivits in i min receptpärm och kommer med största sannolikhet att användas fler gånger

Portionsbröd med kli och linfrö 
ca 20 - 24 ganska stora portionsbröd
10 dl kallt vatten
50 g jäst
4 tsk salt
4 msk honung
4 msk rapsolja
1 dl vetekli
1 dl linfrö
ca 22 - 24 dl vetemjöl + lite extra till utbakning

Gör så här:
Häll vattnet i en degbunke. Smula ner jästen. Vispa tills den lösts upp. Tillsätt salt, honung, olja, kli och linfrö. Arbeta in vetemjölet tills det blir en smidig och klibbfri deg. Ta upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl om degen känns för lös. Lägg tillbaka degen i bunken. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den sedan stå i rumstemperatur i ca 2 - 3 timmar. 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 2 lika stora delar. Platta till en del i taget till en 2 ½ cm tjock rektangel. Skär den i ca 10 -12 jämnstora rektangulära bitar. Lägg dem på plåten. Gör likadant med den andra degbiten. Täck bröden med bakdukar och låt dem jäsa i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt dem kallna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.