söndag 8 oktober 2017

Veckomatsedel v. 41

Det har varit ett väldigt omväxlande väder här de senaste dagarna, med blåst, regn och sol om vart annat, så jag är jättetacksam över att jag inte har behövt vara ute och jobba. Idag hoppas jag på lite bättre väder eftersom maken och jag har planerat att gå ut i trädgården och påbörja den stora höstrensningen i rabatterna. Vi får se hur mycket rensande vi hinner med, för vår äldsta dotter kommer hit på lunch och efter det tänkte vi besöka en väninna, som deltar i helgens konstrunda. Det ska bli kul att se vad hon har hittat på sedan sist. Den enda form av konstnärligt skapande som jag själv ägnar mig åt är att arbeta med färg och form i trädgården, och i köket förstås 😉. Veckans matsedel innehåller både egenkomponerade och lånade alster. Hoppas ni hittar något som ni tycker verkar gott. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckans startar med pasta med en snabblagad, enkel och god tomatsås med champinjoner och röd pesto. Toppa med riven ost och servera gärna rivna morötter till. 


Tisdag: Idag blir det exotiska smaker i form av en färgrik karibisk gryta med rotfrukter och bönor. Servera grytan med basmatiris och en klick kryddig äppelchutney


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En skål len och god mixad vitkålssoppa med ost passar perfekt så här på höstkanten när det är säsong för vitkål. Servera soppan med en rustik limpa, t.e.x. Märtas kavring (se här).





Fredag: Vegetarisk tacogryta med linser och kikärtor smakar gott att servera i mjuka tortillabröd med goda tillbehör som t.ex. riven ost, sallad, majs, paprika, tomater, tacosås, mexikanskt böndipp (se här) samt en klick crème fraiche.  


Helg: Veckan avslutas med en krämig palsternacksgratäng serverad med stekta bönbullar och råkostsallad. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.