måndag 9 oktober 2017

Vegetarisk lasagne med zucchini och champinjoner


denna krämiga och goda lasagne ingår vår allra sista hemodlade zucchini. Nu när zucchinin (äntligen) är slut för det här året ser jag fram emot att börja använda andra grönsaker och rotfrukter i maten, för den senaste tiden har det känts som att vi inte har ätit mycket annat än zucchini (och rödbetor). Det ska bli skönt att ta en paus från zucchiniätandet, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog ganska snart att vara dösugen på maträtter med zucchini igen och börja längta till nästa skördesäsong. Det är ju det som är en del av tjusningen med att odla egna grönsaker och äta dem efter säsong och tillgång. 

Receptet på lasagnen hittade jag på ica.se. Jag var lite orolig över att den kanske skulle kännas fet, eftersom den vita såsen ersatts med ganska mycket crème fraiche, men den kändes faktiskt inte alls särskilt fet och stabbig. Om du vill ha lasagnen lite magrare kan du byta ut crème fraicheröran i receptet nedan mot ca 5 - 6 dl ostsås (recept på ostsås hittar du här, byt ut den rökta osten i det receptet mot vanlig lagrad ost). Vi käkade den krämiga lasagnen med ett rejält lass med rårivna morötter. Det var mycket mumsigt! 

Enkel lasagne med zucchini och champinjoner
4 - 5 portioner
Pastadeg 
2 ägg
200 g vetemjöl
ca 1 msk vatten
Tomatsås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 300 g skivade färska eller frysta champinjoner
1 normalstor zucchini à ca 350 - 400g
1 msk olivolja
500 g krossade tomater
1 tsk örtsalt (Trocomare)
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk torkad timjan
Crème fraicheröra
4 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
2 dl riven lagrad ost (jag tog prästost)
½ tsk salt
Övrigt
lite matfett till att smöra formen med 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och smörj en ugnsfast form (min form är ca 20 x 30 cm och 5 - 6 cm hög). 

Blanda ihop ingredienserna till pastadegen i en bunke. Arbeta snabbt ihop allt till en fast deg. Platta till den lite och slå in den i plastfolie. Lägg den sedan i kylen i ca 30 minuter. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Skölj zucchinin och skär av skaftet. Skär zucchinin i små tärningar. Stek svampen utan fett i stekpannan, tills vätskan som svampen ger ifrån sig har dunstat. Ha i oljan och löken. Låt steka i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och zucchinin och låt allt steka i ytterligare ca 5 minuter. Ha i krossade tomater, salt, svartpeppar och timjan. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen och lägg på ett lock. Låt såsen småputtra i ca 15 - 20 minuter. Smaka av. Bred ut ca 1/3 av såsen i formen och ställ sedan undan resten så länge. 

Blanda ihop alla ingredienser till crème fraicheröran i en bunke. Ställ undan den så länge. 

Kavla ut pastadegen tunt med kavel eller kör en liten degbit i taget i pastamaskinen (jag delar min deg i 3 lika stora delar och kör en del i taget i till tjocklek 5 i min maskin). Skär den utkavlade degen i bitar som passar i formen. 

Lägg ett lager pastabitar ovanpå tomatsåsen i formen. Bred försiktigt på ca 1/3 av crème fraicheröran. Häll på hälften av den kvarvarande tomatsåsen. Lägg på ett nytt lager pastabitar och häll på resten av tomatsåsen. Lägg på ett sista lager pastabitar och avsluta med att bre på resterande crème fraicheröra. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 30 minuter. Ta ut formen och låt den gärna stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.