måndag 6 november 2017

Pastasås med mifu


När vi var och kikade efter en ny motionscykel nu i helgen så passade vi på att hoppa in en sväng på Coop för att kolla om det fanns något spännande på hyllorna. I kyldisken fick jag syn på mifu och tänkte att det kunde vara kul att prova. Mifu är ett stekbart matprotein, gjort på mjölk. Det ser ut ungefär som stora runda kesokorn och har en konsistens som påminner lite om den indiska osten paneer. Den mifusort som jag köpte var smaksatt med peppar och chili. 


När vi kom hem ville jag naturligtvis testa hur mifun skulle smaka. Jag bestämde mig därför för att göra en enkel pastasås. Det blev tyvärr inte någon stekyta på mifun, eftersom den var ganska blöt, men det blev ändå hyfsat god smak på såsen. Trots att det smakade rätt okej kommer jag nog inte att bli någon större mifuanvändare. Det är kul att prova nya vegetariska produkter, men det finns många andra proteinrika vegetariska livsmedel som jag hellre äter och som dessutom är betydligt billigare än mifu (t.ex. linser och bönor).

Pastasås med mifu
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 förpackning mifu, à ca 360 g, smaksatt med peppar och chili 
ca 3 - 3 ½ msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
ca 2 krm torkad oregano
½ grönsaksbuljongtärning
4 dl vatten
1 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
Salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och låt den steka  i ca 5 minuter. Tillsätt mifun och låt den steka med i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och tomatpurén och låt det steka, under omrörning, i ytterligare ca 1- 2 minuter. Rör ner paprikapulvret och oreganon. Häll i vattnet och smula ner buljongträningen. Låt det koka upp. Sänk värmen under stekpannan och lägg på ett lock. Låt såsen småkoka på svag värme i ca 15 minuter. Rör ner crème fraichen och låt den bli varm. Smaka av såsen med lite salt och ev. mer svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.