söndag 19 november 2017

Veckomatsedel v. 47


Igår bakade matbröd så det stod härligt till. Jag hade en skvätt surdeg kvar, sedan jag bakade sist, och den fungerade alldeles utmärkt att använda den här gången också. På eftermiddagen fick vi besök av några vänner som hjälpte till att provsmaka på det färska brödet. 

Idag tänker jag bara ta det lugnt och ta dagen som den kommer. Jag ska laga lite god mat nu på förmiddagen och sedan kanske jag tar en härlig långpromenad. Tråkigt nog har det kommit ett par centimeter snö under natten så jag får leta fram vinterstövlarna och hoppas på att kommunen har varit snabba med att ploga gångbanorna. Innan jag sätter igång och stökar och bökar i köket ska jag leverera en ny veckomatsedel. Hoppas ni hittar något ni gillar. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckan startar med en krämig och god blomkålsgratäng smaksatt med lite rökt paprikapulver. Servera gärna gratängen med någon form av råkostsallad, stekta bönbullar samt kokt potatis eller bröd. 


Tisdag: Indisk rotfruktsgryta är en färgglad kryddig maträtt som livar upp i höstmörkret. Servera gärna grytan med chapatibröd, yoghurtsås med mynta och rödlök, min godaste äppelchutney och äppchutney med dadlar.  



Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En enkel och snabblagad variant av ängamat, eller redd grönsakssoppa som den också kallas. Till den lena soppan passar det bra med en saftig grov limpa (se här).




Fredag: Fredagsmys med supergoda linsburgare som serveras med massor av goda tillbehör i (hembakade) hamburgerbröd. Servera gärna lite färska grönsaker samt pommes eller klyftpotatis till burgaren. 


Helg: Veckan avslutas med en kanongod, enkel lasagne med spenat och keso. Rivna morötter, pizzasallad och squashröra passar bra att servera till den mumsiga lasagnen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.