söndag 5 november 2017

Veckomatsedel v.45


Igår förmiddag tog vi en tur till ett köpcentrum här i närheten för att kolla efter en ny motionscykel, eftersom vår gamla välanvända trotjänare gick sönder tidigare i veckan. Vi hittade dessvärre ingen motionscykel som passade, så jakten går vidare. Jag köpte dock ett par nya träningsskor, så resan var ändå inte helt förgäves. Efter shoppingturen susade vi hem och käkade lunch. Eftermiddagen spenderade vi på ett mycket trevligt födelsedagskalas hemma hos en av mina systrar. 

Efter all aktivitet i främmande miljöer, med allt vad det innebär för mig som inte tål dofter, känner jag att jag måste ta det lugnt idag. Vi har matrester kvar ifrån igår, vilket gör att jag behöver inte tänka på att laga någon mat till lunchen. Däremot måste jag röra ihop något ätbart till morgondagens matlådor (det får bli någon enkel pastarätt). Senare under dagen, om orken räcker och andningen kommit i balans, tänker jag ta en härlig promenad och inviga mina nya skor. Det kan behövas ett extra motionspass och frisk luft nu efter flera dagar av kalasande. 

Innan jag gör något annat ska jag, som vanligt, ge er förslag på en smarrig vegetarisk matsedel inför den kommande veckan. Hoppas ni hittar något ni blir sugna på att provlaga. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Stekt bönkorv med senapssås, kokt potatis och broccoli är god, vegetarisk husmanskost. Komplettera gärna med lite rivna morötter. 


Tisdag: En lättlagad kebabkryddad linsgryta smakar bra tillsammans med ris och färska grönsaker. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Het morotssoppa med linser är en av familjens absoluta favoritsoppor. Ett enkelt bröd, typ bondbröd, passar perfekt till soppan (se här). 


Fredag: Enchiladas med tacokryddad keso, jalapeño och paprika serveras med passande tillbehör som t.e.x. sallad, majskorn, tacosås, mexikanskt böndipp och nachos. 


Helg: En överraskande god rödbetsgratäng med ädelost serverad med bönbiffar och någon form av råkostsallad blir en färgsparkande och smakrik helgmiddag. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.