söndag 26 november 2017

Veckomatsedel v.48


Tänk att det bara är en vecka kvar till första advent. Tidigt i går morse gjorde jag ett sällsynt besök i affären och köpte några nya adventsljusstakar. Det var på tiden för de gamla ljusstakarna var verkligen inte fina längre. Jag köpte några söta små tomtar också som jag inte kunde undvara. Under veckan som kommer ska jag hitta en passande plats åt dem när jag ska julpynta huset. Jag tänkte också hinna med att baka lite fikabröd till adventsfikat. Det blir saffransbullar och kanske något annat smarrigt, vi får väl se hur länge orken och baklusten räcker. 

Idag ska jag, som vanligt, bara ta det lugnt. Våra döttrar kommer hit en sväng framåt eftermiddagen. Det ska bli trevligt att rå om dem stund 😍. Nu, på förmiddagen ska jag först leverera en ny veckomatsedel och sedan ska jag förbereda lite mat inför morgondagen. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckan startar med en riktigt god vegetarisk husmansklassiker i form av stekta bönbullar med brunsås och potatis. Till detta passar det bra med smörgåsgurka, vinbärsgelé, kokt brysselkål och rivna morötter.  


Tisdag: Denna smarriga, kryddstarka potatisrätt från Uganda smakar bra tillsammans med afrikanskt stekpannebröd, lite turkisk yoghurt och en klick av min godaste äppelchutney. Mums!


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En enkel, snabblagad och krämig omelett blir extra god om den toppas med en len sparrisstuvning. Servera gärna ett gott bröd och någon form av råkost till omeletten. 


Fredag: Enchiladas med pintobönor och majs, serveras med tacosås, en klick crème fraiche, lite inlagd jalapeño samt färska grönsaker (efter tillgång, tycke och smak). Ha gärna nachochips och mexikanskt böndipp till också. 


Helg: Veckan avslutas med en underbar rotfruktssoppa smaksatt med saffran. Den goda soppan serveras med en klick vitlökskräm samt nybakade, frasiga baguetter. Till adventsfikat passar det perfekt med en supermumsig red velvet cake





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.