måndag 27 november 2017

Veganska linsbollar


Det är alltid lika spännande när man lagar mat efter ett nytt ett recept. Ibland blir det bättre än vad jag tror och ibland blir det inte riktigt så bra som jag trodde att det skulle bli. Häromdagen jag provade jag ett nytt recept på linsbollar. Originalreceptet kommer från en blogg som heter 'Kärlek på tallrik'. Linsbollarna smakade jättebra men blev, efter stekning, tyvärr lite smuliga och torra (de föll i bitar när jag skar i dem). Jag vet inte riktigt vad som gick fel. Det kanske bara är så de ska vara, eller så berodde det på att jag utelämnade oljan som ingick i smeten 😕. Om jag gör de här linsbollarna någon mer gång ska jag testa att ha i ett ägg i smeten för att se om det gör någon skillnad. Jag valde att krydda mina bollar med en färdig kryddmix som heter 'Napolitana' (se bild), som jag har köpt på en butik som heter 'Flying Tiger Copenhagen'. Om du vill göra linsbollarna efter originalreceptet hittar du det på mariasproviant.blogspot.se.




Linsbollar
blir ca 40 stycken
2, 5 dl torra röda linser
5 dl vatten till kokning
0, 5 buljongtärning
1 , 25 dl havregryn
0, 5 finhackad rödlök
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk Napolitana kryddmix (innehåller lite salt)
ca 1 - 2 krm salt, eller efter smak
1 krm grovmalen svartpeppar
lite olivolja till stekning 
(För att bollarna ska hålla ihop bättre kan du prova att tillsätta 3 msk olivolja eller 1 ägg i smeten. Skriv gärna en kommentar om hur resultatet blev).

Gör så här: 
Häll linserna i en trådsil eller i ett durkslag och skölj dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av och lägg dem sedan i en kastrull. Tillsätt vattnet till kokning och smula ner buljongtärningen. Rör om med en gaffel. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under kastrullen och låt linserna småkoka på svag värme i ca 10 - 15 minuter, eller tills de är mjuka. Låt dem ånga av och svalna. 

Mosa linserna lite med en gaffel, eller med en stavmixer. Tillsätt resten av ingredienserna. Blanda allt väl. Det ska bli en ganska grov smet. Ställ smeten kallt i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Fördela 1-2 msk olivolja på bakplåtspapperet. 

Forma ca 40 jämnstora bollar av smeten. Lägg dem glest på plåten. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 - 20 minuter. Vänd bollarna var 5:e minut så att de får fin färg runt om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.