tisdag 21 november 2017

Vegetarisk indonesisk gryta med paneer


Den här kalasgoda grytan har smaker som är inspirerade av det indonesiska köket. Tyvärr har jag inte skrivit upp vart jag har hittat originalreceptet, men jag tror att det kommer från 'Genius Kitchen' (se här). Jag har för mig att den ursprungliga varianten innehöll tofu, men eftersom jag inte gillar tofu så bytte jag ut den mot paneer. Paneer är en indisk ost som går att steka och som påminner lite om haloumi. Jag gör egen paneer, men om du inte vill lägga ner det extra arbetet kan du byta ut den mot halloumi eller fast tofu istället. Tänk bara på att halloumi tillför ganska mycket salt så var lite försiktig med att salta maten. Servera gärna grytan med jasminris eller äggnudlar. 

Indonesisk gryta med paneer
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 normalstora morötter
1 sats paneer (se här) alternativt ca 200 g halloumi eller fast tofu
2 tsk röd currypasta
½ tsk malen gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk farinsocker (kan uteslutas men balanserar smakerna)
ca 400 ml kokosmjölk (= 1 normalstor burk)
1 torkat limeblad (brukar finnas bland asiatiska varor i matbutiken)
200 g upptinad, fryst bladspenat
1 msk tahini (sesampasta, som brukar finnas bland orientaliska/ arabiska varor i matbutiken)
1 - 2 msk saft från pressad lime
Salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i supertunna, lite sneda, slantar. Skär vald ost i tärningar. Hetta upp hälften av oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och morötterna och låt dem steka på ganska hög värme i ca 5 minuter. Ha i resten av oljan, osten och vitlöken. Låt det steka i ytterligare ca 5 minuter. Tillsätt currypastan, kryddorna och farinsockret. Låt det steka i ca 1 minut. Häll i kokosmjölken och tillsätt limebladet. Låt det småkoka under lock i ca 3 - 4 minuter. Krama ur västan ur spenaten. Grovhacka den urkramade spenaten och ha i den i stekpannan. Rör också ner tahinin. Låt det koka under omrörning i ca 2 minuter. Smaka av grytan med pressad lime och salt. Fiska upp limebladet och kasta det innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.