onsdag 6 december 2017

Annas surdegsbröd


För ett tag sedan lyckades jag för första gången med att baka ett renodlat surdegsbröd (se här). Eftersom det brödet blev otroligt bra så bestämde jag mig för att göra ett nytt surdegsbrödsförsök. Jag använde samma surdeg som sist. Jag har nämligen sparat en liten del av den i en glasburk i kylen och har fortsatt att hålla liv i den genom att mata den ungefär en gång i veckan (något jag aldrig trodde att jag skulle göra). Den mirakulösa surdegen svek mig inte denna gång heller, för även denna gång jäste brödet riktigt bra och blev supergott 😃. 

Receptet på brödet kommer ursprungligen från någon av Anna Bergenströms böcker (jag kommer inte ihåg vilken). Jag har dock ändrat lite på jästiderna och gräddningstiden i min version av receptet.  

Annas surdegsbröd
blir 2 bröd
Dag 1: 
1 ½ dl aktiv surdeg (jag använde rågsurdeg, se recept här)
4 dl vatten, ca 24 C varmt
8 dl vetemjöl (gärna special)
Dag 2:
degen från dag 1
4 dl vatten, ca 24 C varmt
14 - 15 dl vetemjöl (gärna special)
1 msk salt

Gör så här: 
Kväll dag 1: Blanda surdegen med vattnet och vetemjölet i en degbunke. Täck bunken med plastfolie eller lägg på ett lock. Ställ bunken på en varm plats över natten (jag ställde min bunke i skåpet ovanför kylen).

Morgon dag 2: Blanda degen från dag 1 med vattnet. Använd gärna en hushållsassistent. Tillsätt vetemjölet, lite i taget och arbeta degen kraftigt i ca 20 min för hand eller 10 min i assistenten. Blanda ner saltet och arbeta degen i ytterligare ca 5 minuter. Lägg tillbaka degen i degbunken. Täck den återigen med plastfolie eller ett lock och ställ tillbaka den på det varma stället. Låt den stå där i ca 6 - 8 timmar. 

Eftermiddag/kväll dag 2: Klä två jäskorgar med rena kökshanddukar eller en bit lakansväv. Strö på rikligt med vetemjöl. Vält ut degen på en mjölad arbetsyta. Dela degen i två lika stora delar. Forma sedan degbitarna till två limpor som passar i jäskorgarna. Jag gjorde detta genom att dra lite i degen så att jag fick en rektangel och sedan vek jag in en tredjedel av den mot mitten (från kortsidan in mot mitten). Sedan vek jag in motsvarande tredjedel på andra sidan. Efter det så vände jag degen ett halvt varv och upprepade proceduren. När vikandet var klart formade jag till brödet lite och lade det sedan i jäskorgen med skarven nedåt. Ställ korgarna i stora plastpåsar och låt bröden jäsa på en varm plats i 60 - 120 minuter. 

Sätt in en tom bakplåt i ugnen och sätt ugnen på 250 C. Ställ en vattenfylld ugnsfast skål eller form i botten av ugnen när ugnen blivit varm. Ta ut den varma plåten och lägg på ett bakplåtspapper. Stjälp försiktigt upp bröden på plåten och spruta lite vatten på dem med en blomspruta. Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen och grädda bröden i 250 C i ca 10 minuter (jag körde varmluft 225 C). Sänk ugnsvärmen till 200 C och fortsätt grädda bröden i ytterligare ca 40 - 45 minuter, eller tills de är 98 C inuti. Öppna ugnsluckan och spruta lite mer vatten på bröden ca två gånger till under tiden. Ta ut bröden och låt dem kallan på ett brödgaller. Täck inte bröden med brödduk för då mjuknar skorpan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.