lördag 9 december 2017

Enkla apelsinrutor med chokladglasyr


De här mjuka apelsinsmakande rutorna med chokladglasyr rörde jag ihop igår. Jag var lite uttråkad och hade några sega apelsiner som jag ville göra över med, och då passade det ju bra att baka lite mumsiga kakor. Tyvärr blev inte bilden så lyckad. Dels beror det på att jag inte är så bra på att ta fina bilder på kakor (jag tycker att det är jättesvårt att få till skärpan) och dels beror det på att jag glömde bort att jag skulle fota kakan och därför fick försöka pilla upp en redan förpackad kakbit ur den trånga plastlådan 😒. Som tur är äter man ju inte bara med ögonen utan smaken är det viktigaste, och maken intygar att kakan var väldigt saftig och god 😊. 

Receptet ger en hel långpanna med kakrutor men det är enkelt att halvera receptet och grädda kakan i en mindre form om du inte vill ha så många kakor. 

Apelsinrutor med chokladglasyr
blir ca 24 - 30 kakor, beroende på storlek
6 ägg
5 dl strösocker
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 ½ dl färskpressad apelsinjuice
ev. finrivet skal av 1 (ekologisk) apelsin (kan uteslutas)
200 g smält smör
Glasyr: 
75 g smält smör
½ dl färskpressad apelsinjuice
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
ca 5 dl florsocker
Garnering: 
Strössel eller kanderat apelsinskal

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och klä en långpanna, à ca 30 x40 cm, med två bakplåtspapper (lägg dem lite omlott). Knäck äggen i en bunke. Tillsätt sockret. Vispa detta några minuter, med elvisp, tills det blir vitt och pösigt. 

Blanda vetemjölet, vaniljsockret och bakpulvret i en annan bunke. Vänd ner detta i smeten omväxlande med apelsinjuicen. Tillsätt det rivna apelsinskalet. Rör slätt. Vänd till sist ner smöret och blanda allt till en slät smet. Bred ut smeten jämnt i långpannan. 

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 - 30 minuter, känn med en provsticka i mitten av kakan, den ska komma ut torr. Ta ut kakan ur ugnen och låt den kallna i formen. 

Rör ihop alla ingredienser till glasyren och bred den på kakan. Ha på strössel eller kanderade apelsinskal, efter smak. Låt glasyren stelna en stund och skär sedan kakan i rutor. Förvara kakorna i kylen eller i frysen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.