tisdag 12 december 2017

Rotfruktspytt med rökt paprikapulver


Rotfruktspytt är en enkel och god vardagsrätt som jag brukar göra lite då och då när det finns tillgång till billiga rotfrukter. Grundingredienserna är oftast desamma, jag brukar använda potatis, morötter, kålrot, palsternacka och lök, men sedan varierar jag smaksättningen genom att använda olika sorters kryddor. Denna gång kryddade jag pytten på "klassiskt vis" med grillkrydda och rökt paprikapulver. Vi käkade den smarriga pytten med ett lättstekt ägg, en klick av Annas russinlök (se här) samt våra vanliga tillbehör, pizzasallad, rivna morötter och squashröra 😋.

Rotfruktspytt med rökt paprikapulver
4 portioner
ca 2 kg blandade rotfrukter (jag tog 1 kg potatis, 300 g morötter, 300 g palsternacka och 400 g kålrot)
1 - 2 gula lökar
ca 1 ½ - 2 msk grillkrydda (jag använder grillkrydda av märket Santa Maria)
1 - 2 tsk rökt paprikapulver, eller efter smak
ca 1 msk rapsolja

Gör så här: 
Värm ugnen till 250 C. Klä en långpanna med bakplåtspapper. Ta fram en stor bunke. Blanda oljan med kryddorna i bunken. 

Skala kålroten och skär den i tärningar. Förväll den i lättsaltat vatten i 5 - 6 minuter. Häll av den i ett durkslag och spola den med kallt vatten. Låt den sedan rinna av ordentligt. Skala och tärna morötterna, palsternackan och potatisen. Lägg rotfruktstärningarna, inklusive kålroten, i bunken. Skala och grovhacka löken. Ha i även den i bunken. Rör om så att allt blandas ordentligt. 

Häll ut allt på plåten och sprid ut det i ett jämnt lager. Sätt in plåten högt upp i ugnen och grädda i ca 30 minuter, eller tills rotfrukterna är mjuka och fått fin färg. Vänd runt allt efter halva tiden. Smaka av. Ha eventuellt på lite mer salt och kryddor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.