torsdag 7 december 2017

Vitkålssoppa - "Hot and sour"


När maken var och handlade mat senast köpte han ett gigantiskt vitkålshuvud. Jag behövde nämligen lite vitkål för att gör en vitkålsgratäng, men kanske inte riktigt så mycket som jag fick (ibland är maken oväntat generös 😉). Som ni kanske förstår så blev det ganska mycket kål över när jag hade gjort gratängen och den var jag ju tvungen att ta hand om. Jag fick lite hastigt och lustigt fundera ut vad jag skulle göra med denna plötsliga vitkålstillgång. Ett av resultaten, av detta oplanerade extraarbete, blev denna vitkålssoppa. Receptet hittade jag på 'Genius Kitchen' (se här). Soppan blev riktigt god och hade en bra balans mellan det starka och syrliga. Ett nytt trevligt recept att skriva in i receptpärmen. Tur att maken var så generös för annars hade vi kanske aldrig fått käka den här soppan 😊.

Tips! Du kan själv reglera hur stark du vill att soppan ska vara genom att tillsätta mer eller mindre mängd srirachasås (en het chilisås som brukar finnas bland asiatiska varor i matbutiken). Styrkan på såsen kan variera beroende på vilken sort/märke du väljer, så prova dig fram hur stor mängd som passar din smak. Den sort som vi har hemma just nu (Bullard´s) är relativt mild. Jag hade därför i ganska mycket srirachasås i min soppa, ca 2 msk + lite extra i tallriken. 

Vitkålssoppa - "Hot and sour"
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 tsk sesamolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
ca 15 dl strimlad vitkål
3 normalstora morötter
12 ½ dl vatten
2 svambuljongtärningar
2 msk thaisoja
1 - 2 msk srirachasås (OBS! smaka dig fram med ca 1 tsk i taget)
ca 1 - 1 ½ msk risvinäger
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i tunna slantar. Hetta upp rapsoljan i en stor gryta. Ha i löken,  vitkålen och morötterna och låt det steka på medelvärme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt sesamoljan och vitlöken och låt allt steka i ytterligare någon minut. Tillsätt vattnet, buljongtärningarna, sojan och srirachasåsen (börja med den mindre mängden). Låt soppan koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Lägg på ett lock och låt soppan puttra i ca 30 - 40 minuter, eller tills kålen och morötterna är så mjuka som du vill ha dem. Tillsätt risvinäger och smaka av soppan med salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.