söndag 7 januari 2018

Veckomatsedel v.2 (2018)


Igår var det exakt två år sedan som jag startade den här bloggen. Sjuhundrafemton inlägg har det hunnit bli sedan dess, och fler står på tur. Det sjuhundrasextonde inlägget får bli årets första veckomatsedel. Så här efter helgerna kan det vara trevligt (och välbehövligt 😉) med lite nyttigare mat, som dessutom är både god och billig. Dessa faktorer har jag tagit hänsyn till när jag komponerade veckans matsedel. Hoppas du hittar något som du vill testa. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckan startar med en fiberrik och matig rotfruktspytt. Servera gärna stekt ägg, inlagda rödbetor, råkostsallad och ev. stekt halloumi till pytten. 


Tisdag: Kikärtor i falsk jordnötssås är en av våra favoritgrytor. Servera grytan med jasminris, valfria grönsaker samt eventuellt lite sweet chilisås eller sambal oelek. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En värmande potatis och löksoppa smakar bra i vinterkylan. Snabbakad fillimpa blir ett perfekt tillbehör till den goda soppan. 



Fredag: Kryddig röra, gjord på bland annat champinjoner, bönor och quinoa, passar alldeles utmärkt som fyllning i mjuka tortillabröd till fredagsmysmat. Komplettera gärna med lite fräscha grönsaker, en klick crème fraiche, majskorn och tacosås.  


Helg: Underbart goda quinoabiffar med majs, spenat och fetaost får avsluta veckan. Servera biffarna med någon form av råkost, ugnsstekt potatis samt en kall sås smaksatt med ajvar och dill.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar