onsdag 28 februari 2018

Kikärtsgryta med koreansk chilipasta


Denna lättlagade supergoda gryta kom faktiskt till av en slump. Jag hade siktet inställt på att göra en annan kryddig kikärtsgryta, med lime och chili, men ändrade mig när jag kom på att jag hade koreansk chilipasta i kylen. Den koreanska chilipastan har mycket smak, utan att vara allt för stark, så jag tyckte att det var en god idé att testa att röra ner en liten klutt i en krämig kikärtsgryta. Det blev väldigt lyckat. Grytan blev smakrik och alldeles lagom stark för min smak. Ett nytt fantastiskt recept att skriva in i receptpärmen. 👍. 


Kikärtsgryta med koreansk chilipasta
ca 4 - 5 portioner
ca 1 msk rapsolja
ca 4 dl strimlad purjolök, färsk eller fryst
2 finhackade vitlöksklyftor
1 tärnad röd paprika
ca 2 - 3 msk koreansk chilipasta 'go chu jang' (se bild ovan, jag hittade den bland asiatiska varor i matbutiken)
1 - 2 tsk farinsocker
1 msk saft från pressad lime
2 dl vatten
1 tsk kinesisk soja
2 tsk grönsaksfond
400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
2 dl crème fraiche
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Hetta upp oljan i en gryta eller i en stor stekpanna med lite högre kant. Ha i purjolöken, vitlöken och paprika och låt det steka på svag till medelstark värme i ca 5 minuter. Tillsätt chilipastan och farinsockret och låt det steka med i någon minut under omrörning. Rör ner limesaften, vattnet, sojan och fonden. Låt det koka upp. Tillsätt kikärtorna.(Häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande vatten innan de tillsätts). Lägg på ett lock och låt grytan småkoka i ca 5 minuter. Rör ner crème fraichen. Låt grytan puttra i ytterligare ca 2 - 3 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera med ett luftigt basmatiris och lite färska grönsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.