måndag 26 februari 2018

Pastagratäng med champinjoner, timjan och tryffelolja


I dag ska jag ta mig i kragen och frosta ur frysboxen. Det passar alldeles utmärkt att göra det nu eftersom det är ganska tomt i frysen för tillfället. Jag har tänkt att baka matbröd nästa helg, så frysen lär snart fyllas på igen. Innan jag sticker ner i källaren, utrustat med ishacka och varmluftspistol, tänkte jag dela med mig av ett recept på en mycket mumsig pastagratäng som vi käkade häromdagen. Jag gillar verkligen kombinationen med stekta champinjoner, timjan och tryffelolja. Det ger en härligt rustik smak. Med lite rivna morötter vid sidan av blev det en perfekt maträtt att ha i matlådan 👍. 

Pastagratäng med champinjoner, timjan och tryffelolja 
ca 4 - 5 portioner
400 g pasta
vatten och salt till kokning av pastan
400 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 msk tryffelolja
3 dl strimlad purjolök
1 finhackad vitlöksklyfta
½ tsk timjan
2 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk salt
lite matfett till att smöra formen med
Sås: 
10 dl standardmjölk (med 3 % fett)
5 msk vetemjöl
1 tsk salt
½ - 1 krm malen vitpeppar
ca 2 ½ dl riven lagrad ost

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form, à ca 2 liter, med lite matfett. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Häll av den och låt den rinna av ordentligt. Lägg den sedan i formen. 

Vispa ihop mjölken med vetemjölet i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen under grytan så att det bara småkokar. Låt sedan såsen puttra på svag värme i ca 10 - 15 minuter. Rör om i grytan då och då, för det bränner lätt fast i botten. Stek svampen under tiden som såsen kokar. 

Jag brukar steka champinjonerna på olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta. Färska brukar jag steka direkt i oljan. Frysta däremot brukar jag låta steka utan fett i stekpannan tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort, sedan har jag i oljan. Ha i purjolöken, vitlöken och timjan och låt allt steka i ytterligare ca 4 - 5 minuter. Tillsätt saltet och svartpepparn. 

Blanda svampfräset med pastan i formen. Ta av såsgrytan från värmen och tillsätt den rivna osten. Låt den smälta. rör om. Smaka av såsen och häll den sedan i formen. Grädda gratängen i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Ta ut den ur ugnen och låt den stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.