söndag 4 februari 2018

Veckomatsedel v.6 (2018)


Då var det februari och vi har kommit ett steg närmare våren. Härligt! 😊. Tyvärr har det blivit ganska kallt här, så just nu känns den efterlängtade våren långt borta. Det är ju i och för sig inget konstigt med minusgrader och snöfall den här tiden av året, men jag är ingen vintermänniska, utan jag önskar att det var solsken och takdropp istället för snö och kyla. 

Något annat som är ganska typiskt för den här tiden av året är förkylningar och influensa. Här hemma har maken legat sjuk i både förkylning och en mild form av kräksjuka 😨😱. Själv började jag känna mig lite matt och risig i går, men jag hoppas att jag klarar mig bättre än vad han gjorde. Innan jag lägger mig på soffan, för att vila lite, tänkte jag leverera veckans matsedel. Hoppas ni hittar något ni vill testa. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Pasta med krämig auberginegryta får inleda veckan. Rivna morötter kan vara gott att servera till. 


Tisdag: Indisk kikärtscurry med chilihet ugnsstek potatis smakar fantastiskt bra tillsammans med en svalkande sås med mynta samt en klick äppelchutney med dadlar (se här). 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En värmande vegetarisk vintersoppa känns helt rätt nu när temperaturen kryper neråt. Servera gärna soppan med ett gott bröd t.e.x Annettes runda bröd





Fredag: En enkel pizza margarita passar perfekt till fredagskvällen. Pizzasallad är ett givet tillbehör. 


Helg: Veckan avslutas med en underbar helgmiddag bestående av en smakrik gnocchigratäng med spenat och färskost. Servera gärna rivna morötter, pizzasallad och squashröra (se här) till den goda gratängen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.