onsdag 14 mars 2018

Indisk böncurry


Den här härligt kryddiga indiska böncurryn var superenkel att röra ihop. För ovanlighetens skull använde jag konserverade bönor. Jag är egentligen inget större fan av konserverade baljväxter (jag tycker nämligen att de ibland kan ha en otrevlig bismak, som påminner lite om hur kattmat luktar) men jag hade tyvärr inga hemkokta kidneybönor i frysen så därför fick det bli köpta istället. Det funkade riktigt bra och grytan blev supersmaskig. Jag kände faktiskt inget av den vanliga "burksmaken à la kattmat", vilket till viss del kan bero på att grytan var ganska kryddstark. 

Receptet kommer ursprungligen från en mycket trevlig matblogg som heter 'Cookilicious' (se här). I originalreceptet ingår det en mindre mängd hackad dill. Jag missade att ha i det i min variant, men nästa gång jag lagar denna smarriga gryta ska jag definitivt testa att ha lite dill. Vi käkade grytan med färska grönsaker, basmatiris, lite svalkande yoghurt samt en klick äppelchutney med dadlar (se recept här och här). Mycket gott och väldigt enkel! 😋

Nu måste jag få gnälla lite. Den senaste tiden har jag upplevt att det har blivit svårare att få tag i torkade baljväxter som inte innehåller spår av nötter. Denna fullkomligt bisarra förekomst av nötter i nästan all matproduktion är något som jag blir galen på 😡. Jag skulle kunna skiva ett helt eget inlägg om bara den frågan, men det skulle kanske inte bli så trevligt, så jag nämner det bara i förbifarten.   

Indisk böncurry
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 - 2 tsk riven färsk ingefära
1 - 2 hackade chilis (jag tog 2 små chilis av en het sort)
2 tsk garam masala 
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk salt
500 g krossade tomater
400 - 500 g kokta kidneybönor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kidneybönor
(ev. 2 msk hackad dill)

Gör så här: 
Skala och strimla lökarna och skala och finhacka vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna med lite högre kant. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, ingefäran och chilin och låt allt steka i ca 2 - 3 minuter. Ha i kryddorna och låt dem steka med i någon minut, under omrörning. Häll i tomaterna och tillsätt saltet. Låt det koka upp. Lägg på ett lock och sänk värmen under stekpannan så att det bara småkokar. Låt det puttra på svag värme i ca 20 min. Tillsätt bönorna (häll av konserverade bönor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används). Låt grytan koka ytterligare ca 10 minuter. (Ha i dillen). Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.