måndag 16 april 2018

Bakad potatis med buffalo chickpea sallad


När vi käkade bakad potatis senast hade jag gjort en kikärtsröra, eller närmare bestämt en buffalo chickpea sallad, till fyllning. Röran innehöll bland annat kikärtor och en liten mängd ädelost. Jag har ganska nyligen börjat lära mig att tycka om ädelost, så det var en vild chansning att välja just denna röra. Till en början smakade det riktigt bra, men efter ett tag tyckte jag att ädelostsmaken blev för dominant. Det hela slutade med att maken fick äta upp ungefär halva min potatis. Trots att ädelostäventyret inte slutade helt som jag hade hoppats, så känner jag mig i alla fall lite stolt över att jag vågade prova den här kikärtsröran 

Receptet nedan är min tolkning av ett recept som kommer från bloggen 'Happy Healthy Mama' (se här). Förutom att ha röran som fyllning i bakad potatis passar den även bra att använda som dipp eller som fyllning i mackor. Röran räcker till fyra till fem bakpotatisar eller till ca åtta till tio dubbelmackor. 

Buffalo chickpea sallad
400 - 500 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
3 dl crème fraiche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här)
ca 50 g gräddädelost 
2 tsk hot sauce (jag använde en sort som heter Louisiana hot sauce)
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
(Häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används). Mosa kikärtorna lite grovt med en gaffel eller i en matberedare. Ställ sedan undan dem så länge. Mixa ihop crème fraichen, yoghurten eller filen med ädelosten och den heta såsen tills det blir slätt. Blanda ner kikärtorna (mixa inte!). Smaka av med salt och svartpeppar. Ställ röran kallt i minst 30 minuter innan servering. 

Bakad potatis
Värm ugnen till 200 - 225 C. Tvätta bakpotatisar eller stora vanliga potatisar i ljummet vatten och skrubba skalet ordentligt. Torka dem med en kökshandduk. Lägg potatisarna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör några små hål i potatisarna med en provsticka eller liknande. Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda tills potatisen är mjuk inuti. Hur lång tid detta tar beror på hur tjock/ stor potatisen är. Välj därför helst jämnstora potatisar så de blir färdiga samtidigt. Skär upp potatisarna på mitten och ha i vald fyllning. Förutom en god röra brukar vi alltid ha i en klick smör, lite salt och riven ost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.