måndag 23 april 2018

Örtte med anis och fänkål


Det här örtteet med anis och fänkål ska vara bra för matsmältningen och dessutom verka milt vätskedrivande. Om man, liksom jag gör, äter en kost innehållande mycket baljväxter kan det lätt bli lite bullrigt och mullrigt i magen. För att mildra den oönskade bieffekten brukar jag dricka en kopp av det här örtteet några gånger i veckan, och det har till min stora förvåning faktiskt visat sig göra nytta. 

Smaken påminner lite om bröstkaramellen/ halstabletten 'Kungen av Danmark', vilket inte är så konstigt kanske med tanke på att den karamellen är smaksatt med anis. Jag är verkligen inget större fan av vare sig den karamellen, eller anis och fänkål, så jag vill inte direkt påstå att det här teet är det godaste som jag någonsin druckit, men nu när jag har vant mig så slinker det ner utan några större problem. 

Örtte med anis och fänkål
blir 1 stor kopp te eller 2 små
ca 4 dl vatten
1 tsk torkade hela anisfrön
1 tsk torkade hela fänkålsfrön

Gör så här: 
Blanda vattnet med de torkade fröna i en kastrull. Låt det koka upp under lock. Ta av kastrullen från värmen och låt den stå i 2 - 3 minuter. Häll upp teet i en mugg genom en tesil (fröna kan du slänga i komposten). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.