söndag 29 april 2018

Veckomatsedel v.18 (2018)

Våren är det en härlig tid med sin friska grönska och efterlängtade värme. Under veckan som varit har det dock inte varit varmt alla dagar, och inte torrt heller för den delen, så det har inte varit den mest njutningsfulla vecka att ha ett utearbete direkt. Det har bara varit att bita ihop och dra på sig vinterjacka och regnställ. Här hemma har jag också trotsat vädrets makter och varit ute och klippt rosor och klematis. Alla växter har klarat sig fint över vintern så trädgården ser riktigt välmående ut i år. Jag hoppas och tror att det kommer att bli jättefint till sommarens inbokade trädgårdsvisningar. 

I morgon är det ju sista april och valborgsmässoafton. Vi ska inte göra något speciellt för att fira in våren utan vi ska bara vara hemma. Maken fyller snart år så det blir kalasförberedelser för hela slanten. Dessutom ska vi åka och hämta vår nyinköpta husbil. Det ska bli jättekul och spännande att prova hur det funkar att semestra i den. 

Idag tänkte jag hålla mig inne nu på förmiddagen och fixa lite i köket. Jag ska också skriva in några nya inlägg på bloggen och sedan kanske jag tar en långpromenad. Innan jag gör något annat ska jag leverera veckans matsedel. Hoppas ni hittar något ni gillar. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: En smaskig paj, innehållande b.l.a. broccoli, prästost och soltorkade tomater, passar bra att fira in våren med. Servera gärna en blandad sallad och ett gott bröd till pajen. 


Tisdag: Grillade grönsaker med enkel grillolja smakar bra tillsammans med ugnsstekt potatis och en kall sås smaksatt med sambal och vitlök. 



Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Marockansk linssoppa med sötpotatis och inlagd citron sätter fart på smaklökarna. Orientaliska tunnbröd passar perfekt till den smakrika soppan. 


Fredag: Stekt bönkorv i hembakade korvbröd med allehanda smarriga tillbehör, som t.ex. senap, ketchup och bostongurka, passar alldeles utmärkt att servera på fredagskvällen. Ha gärna någon form av råkostsallad och kanske lite ugnsstekt potatis till också. 


Helg: Veckan avslutas med en riktigt god svamppaprikash som serveras med fluffiga små potatisgnocchi. Lite rårivna morötter, pizzasallad och squashröra kompletterar det hela. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.