måndag 28 maj 2018

Aubergine som kräftströmming


Jag har aldrig gillat strömming, och liknande benrika fiskar, eftersom jag har nästintill fobi för fiskben (det spelar ingen roll hur mjuka de är jag vill ändå inte ha in dem i munnen). Kräftströmming är därför ingen maträtt som jag har ätit särskilt ofta direkt. Jag har dock alltid tyckt att själva såsen varit ganska god, så när jag hittade ett recept på en garanterat benfria kräftströmmingsvariant, med aubergine istället för strömming, på ica.se, tänkte jag att det kunde vara värt att provlaga. Resultatet blev inte helt autentiskt men jag tyckte att det smakade helt okej. Maken tyckte att det var jättegott och sade att det var den godaste kräftströmming han någonsin ätit. Nu är det ju så att inte heller han gillar strömming så jämförelsen kanske inte är helt rättvisande, men det är ju alltid roligt när maten uppskattas.  

Receptet nedan är min version av det ursprungliga receptet

Aubergine som kräftströmming
ca 4 - 6 portioner
2 auberginer, à ca 400 g styck
Lag: 
5 dl vatten
3 msk vitvinsvinäger
10 hela kryddpepparkorn
3 hela vitpepparkorn
1 tsk senapsfrön
1 lagerblad
1 tsk salt
1 msk strösocker
1 tsk stötta dillfrön
Fyllning: 
1 msk smör
400 - 500 g strimlad purjolök
2 krm salt
1 tsk stötta dillfrön
1 msk finhackad dill, färsk eller fryst
Sås: 
500 g passerade tomater
½ tsk salt
1 tsk socker
1 krm grovmalen svartpeppar'
2 tsk stötta dillfrön
1 dl finhackad dill, färsk eller fryst

Gör så här: 
Skölj av auberginerna och ta bort skaften. Skär auberginerna i ca 1 cm tjocka skivor på längden. Blanda alla ingredienser till lagen i en stor stekpanna eller vid gryta. Koka upp lagen. Lägg i aubergineskivorna och låt dem koka i ca 2 - 3 minuter. Byt plats med dem efter ca halva tiden så att de blir jämnt tillagade. Ta bort stekpannan eller grytan från värmen och låt auberginerna kallna i lagen. 

Fyllningen: Hetta upp smöret i en stekpanna. Ha i purjolöken och låt den steka på svag till medelstark värme tills den mjuknat utan att ta färg. Tillsätt salt, dillfrön och dill. Ställ sedan undan purjolöken så länge. 

Värm upp ugnen till 200 C och smörj en ugnsfast form med lite matfett. Häll av lagen från auberginerna och låt dem rinna av ordentligt. Lägg några av aubergineskivorna i taget på en skärbräda. Fördela några matskedar purjolök på varje skiva. Rulla ihop dem från kortsidan och lägg dem med skarven nedåt i formen. Upprepa detta tills all aubergine och purjolök är slut. 

Rör ihop alla ingredienser till såsen och fördela den över rullarna i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ta ut formen och låt den svalna. Ställ den sedan i kylen så att aubergineströmmingen kallnar helt innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.